Objem internetové reklamy v České republice by měl letos vzrůst o deset procent na zhruba 67 miliard korun. Růst přitom bude i v následujících letech průměrným osmiprocentním tempem, v roce 2028 by tak měl dosáhnout zhruba 89 miliard korun. Z hlediska objemu peněz jde o největší reklamní trh ve střední a východní Evropě. Uvedla to společnost PwC.
„Trendy, které v mediálním průmyslu sledujeme, nejsou žádným překvapením. Jednoznačným vítězem v reklamních příjmech je on-line svět, přičemž prudký nárůst tržeb zažívá herní průmysl a e-sport. Naopak tradiční média v lepším případě stagnují, u tištěných médií pak pokračuje dlouhodobý propad tržeb. A tyto trendy se určitě nezlomí ani v dalších letech,“ uvedla partnerka PwC ČR Olga Řehořková.
Prudký nárůst popularity herního průmyslu a e-sportu doprovází i v ČR růst tržeb. Pro letošní rok jej PwC odhaduje devět miliard korun, což je dvakrát víc než před pěti lety. I v dalších letech tento trh poroste o téměř deset procent ročně.
Televize a rádia si budou i v následujících letech podle PwC držet pozvolný růst příjmů. Zatímco televizní příjmy loni podle PwC poprvé přesáhly miliardu dolarů, tedy asi 22 miliard Kč, a letos by měly vzrůst o 100 milionů dolarů, v dalších letech porostou jen velmi mírně zhruba o dvě procenta ročně. Streamovací služby a placené televizní kanály, jako jsou Netflix, HBO Max, Disney+, Apple TV či Amazon Prime, přitom porostou na úkor tradičních volně šířených programů.
„Zatímco reklamní tržby televizí se prakticky nemění, příjmy z předplatného rostou tříprocentním tempem. V roce 2028 se tak příjmy z předplatného streamovacích televizí a placených kanálů zhruba vyrovnají s příjmy z reklamy u tradičních TV stanic,“ dodala Řehořková. Podobné tříprocentní tempo při zhruba třetinovém objemu proti televizi si podle ní udrží i výnosy rádií.
Tempem okolo šesti procent ročně by v nejbližších letech měly růst i tržby kin. Letos by měly v Česku přesáhnout 2,5 miliardy korun. Návrat lidí do kin je přitom podle Řehořkové celosvětovým trendem, když loni příjem ze vstupného v kinech vzrostl o 30 procent. Nadále však zůstávají za rekordními příjmy z předcovidového roku 2019, kterých kina dosáhnou až za dva roky.
V globálním měřítku letošní studie PwC Global Entertainment and Media Outlook předpokládá, že příjmy v zábavním průmyslu porostou zhruba čtyřprocentním tempem a v roce 2028 dosáhnou 3,4 bilionu dolarů proti loňským 2,8 bilionu. Příjmy z reklamy by přitom v roce 2026 měly poprvé v historii přesáhnout bilion dolarů. Třetinu všech tržeb přitom toto odvětví dosáhne v USA, rychle ale rostou lidnaté rozvojové trhy jako Indie, Čína, Indonésie či Nigérie. Také v celosvětovém měřítku se přitom nejvíce peněz točí v internetové reklamě, která by měla růst i nadále téměř desetiprocentním ročním tempem.