Vybrat si zboží z regálu a rovnou z obchodu odejít bez zdržování se u kasy, tak mohou lidé ode dneška nakupovat na berlínském nádraží Ostbahnhof. Potřeba není žádný košík, jen aplikace, která dveře do obchodu s potravinami otevře a přes kterou se platba automaticky uskuteční. Prodejna ServiceStore německých drah Deutsche Bahn (DB) navíc funguje nepřetržitě 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.
„To vše je možné jen díky umělé inteligenci,“ prohlásil během slavnostního otevření obchodu Horst Mutsch z Deutsche Bahn. Dnes otevřená prodejna konceptu Pick&Go (vyber si a jdi) je podle Mutsche prvním zástupcem druhé generace projektu plně samoobslužných nákupů.
V létě 2021 otevřely dráhy v severoněmeckém Ahrensburgu nedaleko Hamburku první krámek, ve kterém se zákazníci nezdržovali čekáním u kas a vytahováním peněženek. Tento obchod, který po zhruba roce provoz ukončil, ale fungoval tak, že lidé přes aplikaci skenovali čárové kódy zboží, které si chtěli koupit. Nákup pak zakončili tím, že potvrdili platbu.
V novém obchodě je ale postup zcela jiný. Oproti původnímu provozu zůstal jen vstup přes QR kód, který zákazníkům po načtení v aplikaci otevře dveře. O nic dalšího se pak lidé starat nemusí a mohou jen vybírat zboží. Umělá inteligence přes kamerový systém sleduje a vyhodnocuje, jaké zboží si zákazník vybral. Pokud si během nákupu výběr produktu rozmyslí, odloží ho zpět do regálu. I to umělá inteligence sleduje a položku z nákupního seznamu sama vyškrtne. Odchodem z prodejny se nákup automaticky dokončí a zaplatí způsobem, který si uživatel aplikace předem vybral a nastavil. Na výběr jsou platební karty, případně platební systém PayPal.
Obchod na nádraží Ostbahnhof má v nabídce asi 400 produktů včetně pečiva, ovoce, kávy, nápojů, sladkostí a různého občerstvení, jako jsou saláty nebo sendviče. Vedle nutnosti použít aplikaci platí pro nákup ještě věkové omezení, protože program mohou používat lidé až od 14 let. V aplikaci si zákazníci mohou ověřit svůj věk, což jim poté otevře cestu do regálů s pivem či vínem. Mutsch také ujistil, že vše splňuje podmínky ochrany osobních údajů.
Prvním, kdo si dnes nákup mohl vyzkoušet, byla Martina Klementová, která má v berlínské zemské vládě na starosti digitalizaci a modernizaci správy. Ta prohlásila, že nový obchod je příkladem toho, jak digitalizace zjednodušuje každodenní život. „Umělá inteligence a digitalizace jsou nástrojem, který nabízí nová a efektivní řešení výzev, kterým čelíme. Příkladem jsou nedostatek odborných pracovníků či zrychlení správních postupů,“ řekla. „Umělá inteligence ale nemůže a ani nemá lidi zcela nahradit,“ dodala.
Obchod funguje jako franšíza, kterou provozuje společnost SSP Deutschland. Její šéf Wenzel Bürger řekl, že novinku vidí jako příležitost k poskytnutí přesně té služby, jakou cestující na nádražích žádají. „Chtějí si rychle nakoupit, nechtějí se zdržovat čekáním a chtějí mít možnost nakupovat 24 hodin denně, sedm dní v týdnu,“ dodal.
Vedle obchodu v Ahrensburgu, který Mutsch označil za první generaci, otevřely v únoru 2021 německé dráhy ještě automatickou prodejnu na nádraží v západoněmeckém Renningenu. V tomto obchodě bez kas a prodavačů, který funguje ve spolupráci se supermarketovým řetězcem Edeka, si lidé vybírají zboží přes aplikaci či nákupní terminál. Tento obchod ale připomíná spíše obří automat, neboť zde chybí běžné regály se zbožím a nákupní košíky. Nákup robotický systém po zaplacení dopraví k výdejovému okénku.
Koncept Pick&Go, na který nyní dráhy chtějí na nádražích vsadit, není v Německu jediný. Společnost REWE provozuje několik obchodů, kde zákazníci mohou nákup zaplatit tím, že se při příchodu přihlásí do mobilní aplikace. Vyhnou se tak frontám u kas, protože po vybrání zboží z krámu rovnou odejdou. Například v mnichovské prodejně, která nabízí okolo 4000 výrobků, dohlíží na bezproblémový chod 400 kamer. Systém si nejprve vytvoří digitální obraz zákazníka, kterého poté při nakupování sleduje podle chůze a držení těla. K rozpoznání zboží, které si nakupující vybral, slouží i váhové senzory zabudované v regálech.