Nezávislé internetové prohlížeče zažily v Evropské unii nárůst počtu uživatelů první měsíc poté, co nové právní předpisy přinutily firmy Google, Microsoft a Apple, aby uživatelům usnadnily přechod ke konkurenci. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na údaje od šesti společností.
Na počátku března vstoupil v platnost rozsáhlý zákon EU o digitálních trzích, jehož cílem je odstranit nekalou konkurenci. Ten nutí velké technologické firmy, aby uživatelům mobilních telefonů nabídly možnost vybrat si ze seznamu dostupných webových prohlížečů prostřednictvím „výběrové obrazovky“.
Prohlížeče jsou software, který pomáhá uživatelům připojit se k internetu. Velké technologické společnosti jako Apple a Google je tradičně nabízejí zdarma výměnou za sledování toho, které internetové stránky spotřebitelé navštěvují, což využívají při prodeji reklamy. V mobilních zařízeních se systémem Android je obvykle výchozím prohlížečem Chrome a v iPhonech Safari, což z nich činí dominantní prohlížeče na trhu.
Firma Aloha Browser se sídlem na Kypru uvedla, že v březnu počet jejích uživatelů vzrostl o 250 procent. Firma byla založena v roce 2016 a prezentuje se jako alternativa k prohlížečům vlastněným velkými technologickými společnostmi se zaměřením na ochranu soukromí. Má v průměru deset milionů uživatelů měsíčně a vydělává peníze prostřednictvím předplatného, nikoliv prodejem reklamy a sledováním uživatelů.
„Dříve byla EU naším trhem číslo čtyři, nyní je číslo dvě,“ řekl v rozhovoru generální ředitel firmy Aloha Andrew Frost Moroz.
Norská Vivaldi, německá Ecosia a americká Brave rovněž zaznamenaly po zavedení nového nařízení nárůst počtu uživatelů. Podobně se vyjadřují americká DuckDuckGo, která má zhruba 100 milionů uživatelů, a její větší norský konkurent Opera.
„V EU nyní zaznamenáváme rekordní počet uživatelů,“ uvedl viceprezident společnosti Opera Jan Standal. Po celém světě má Opera více než 324 milionů uživatelů.
Podle nových pravidel EU jsou výrobci mobilního softwaru při nastavování telefonu povinni zobrazit obrazovku s možností volby, kde si uživatelé mohou vybrat prohlížeč, vyhledávač a virtuálního asistenta. Dříve technologické firmy jako Apple a Google vkládaly do telefonů výchozí nastavení, které zahrnovalo jejich preferované služby, jako hlasovou asistentku Siri pro iPhony. Změna těchto nastavení vyžadovala komplikovanější proces.
Apple nyní ukazuje na obrazovce výběru pro každou z 27 zemí EU kromě Safari až 11 prohlížečů a jejich seznam bude pro každou zemi jednou ročně aktualizovat. Zatímco DuckDuckGo a Opera jsou v seznamu Applu nabízené ve všech zemích, Aloha je ve 26 zemích, Ecosia ve 13 a Vivaldi v osmi zemích.
Google v současnosti nabízí výběr prohlížeče u přístrojů, které sám vyrábí. Dodal, že nová zařízení s jeho operačním systémem Android vyrobená jinými společnostmi budou zobrazovat obrazovku s výběrem v nadcházejících měsících. Mluvčí Googlu dodal, že firma zatím nemá k dispozici údaje o obrazovkách výběru, které by mohla sdílet.
Provozovatelé prohlížečů ale také kritizují Apple a Google za způsob zavádění nových funkcí, který je podle nich pomalý a nepřehledný a zpomaluje přesun mobilních uživatelů k novým možnostem výběru prohlížeče. Společnost Mozilla, která vlastní prohlížeč Firefox, odhaduje, že pouze 19 procent uživatelů iPhonů v regionu obdrželo aktualizaci v rámci zavádění.
V iPhonech se uživatelům zobrazí obrazovka s výběrem pouze po kliknutí na Safari a poté se uživatelům zobrazí seznam prohlížečů bez dalších informací, uvedl generální ředitel Vivaldi Jon Stephenson von Tetzchner. „Proces je prostě tak spletitý, že je pro (uživatele) nejjednodušší vybrat Safari nebo případně nějaké jiné známé jméno,“ řekl.