Workspace for Tomorrow je přístupem založeným na flexibilitě, otevřenosti a neustálé dostupnosti odkudkoli. Ještě před pár desítkami let byl tento moderní způsob práce uskutečnitelný jen obtížně – nejen kvůli finanční náročnosti a z nedostatku inovativního myšlení, ale i kvůli technologické vyspělosti.
Vztah hardwaru a Workspace for Tomorrow je nutné vidět ve dvou rovinách. První z nich je dobře uchopitelná i pro běžné koncové uživatele – týká se zařízení, prostřednictvím kterých jednotlivé moderní služby samy využívají: chytrý telefon, stolní telefon, videokonference, notebook, tablet… Bez ohledu na to, zda jde o striktně firemní zařízení nebo o ta využívaná jako součást konceptu BYOD.
Druhá rovina je pro pochopení o něco složitější, protože je před běžnými uživateli skryta. Jde o spoustu různorodých síťových komponent, serverů, úložišť – obecně všech stavebních prvků infrastruktury potřebných k tomu, aby bylo možné moderní služby poskytovat i čerpat.
Managed services východiskem
V případě neflexibilní a nedostatečně připravené infrastruktury je výsledkem, že koncoví uživatelé nemohou dosáhnout na všechny benefity spojované s moderními způsoby práce. Avšak zajistit aktuálnost, korektní nastavení, optimální vyladění a stabilitu takové infrastruktury není vůbec snadné, natož plánovat její další rozvoj. Zejména malé a středně velké firmy nemívají na něco takového dostatek lidských zdrojů, a většinou ani potřebné know-how. Přímo se tak nabízí využití tzv. managed services, či chcete-li spravovaných nebo řízených služeb.
Společnost Dimension Data má historicky velmi silnou pozici v návrhu řešení a dodávce technologií k jejich vybudování. V minulosti pak od Dimension Data začali zákazníci vyžadovat i další odborné služby nad rámec vlastní dodávky hardware, ať již v podobě školení, řízení projektů, různých zátěžových testů nebo odborných auditů. A od těchto doprovodných služeb k hardwaru byl již jen malý krůček k tomu, aby společnost Dimension Data začala poskytovat vlastní dohled a správu jednotlivých infrastrukturních prvků. K poskytování těchto služeb tak došli v DD evolucí na základě reálné poptávky.
Tento vývoj je naprosto pochopitelný – pro mnoho zákazníků je organizačně i ekonomicky výhodnější přenechat správu odborníkům z externí společnosti. Ušetří tak energii nejen na získání potřebných vlastních specialistů, ale především na udržení a průběžný rozvoj jejich znalostí, sledování trendů, certifikace atd.
Díky spravovaným službám si tedy mohou kvalitní infrastrukturu zajistit i menší a střední firmy, které nemají dostatek zdrojů na pokrytí různorodosti současných podnikových informačních architektur. Ty jsou obvykle kombinací různých hardwarových technologií, síťových prvků, operačních systémů a serverových aplikací. Navíc se jednotlivé prvky i infrastruktura jako celek neustále mění. A zapomenout nelze ani na aktualizace, a to jak softwaru, tak hardwaru, nebo na pokrytí bezpečnostních zranitelností a rizik.
Veškerá tato agenda je bez týmů odborníků zvládnutelná jen bolestně. Odpovědí na tento problém jsou právě spravované služby, kdy firma za měsíční nebo roční poplatek přenese tyto činnosti na jiný subjekt. Získá nejen záruku kvality ve formě SLA, ale také komfort v podobě uvolnění zdrojů pro rozvoj vlastního podnikání. Je dobré také podotknout, že společnost Dimension Data přistupuje ke každému zákazníkovi individuálně a služby dohledu a správy navrhuje s ohledem na velikost prostředí a požadovanou úroveň služby.
Bezesporu výhodné
Spravované služby však mohou být výhodné i pro větší firmy, které chtějí optimalizovat svůj provoz. V podstatě platí, že čím má daná organizace infrastrukturu složitější, tím více jim mohou spravované služby pomoci. Vždy ale záleží na konkrétních aplikacích, které firma v oblasti Workspace for Tomorrow svým pracovníkům nabízí, a zda je poskytuje přímo na svých serverech ve svém datovém centru, zda je již outsourcuje, nebo je má postavené na veřejných cloudech. Mimochodem není nezvyklé, že větší až velké firmy využívají kombinaci všech popsaných možností.
Spravované služby a bezpečnost
Spravované služby jsou výhodné i z pohledu zajištění bezpečnosti. Vzhledem k různorodosti a šíři infrastruktury, ale i k tomu, že zranitelností v jednotlivých zařízeních i v softwaru je opravdu mnoho, musí být nedílnou součástí i správa bezpečnost. Mobilita má přitom jakožto součást neustálé dostupnosti odkudkoli na charakter bezpečnostních rizik zásadní vliv. Dříve byla totiž firma nedobytným hradem, dnes je však kvůli svým službám otevřená světu. Situaci ještě zhoršují koncoví uživatelé využívání různých platforem. Mění se i charakter bezpečnostních incidentů. Cílem už zpravidla není uškodit okamžitě, ale naopak zůstat neodhalen a postupně získávat cenná data v průběhu času. Bezpečnostní opatření tak musejí být komplexní, dostatečně pružná a schopná včas reagovat i na nejnovější typy hrozeb.
Koncového uživatele nicméně zajímá především to, aby měl k aplikacím a datům pohodlný přístup bez ohledu na to, jestli se aktuálně pohybuje uvnitř organizace, nebo zda je u klienta či na služební cestě v hotelu. A právě konektivita je alfou a omegou úspěchu Workspace for Tomorrow – bez konektivity by všechny ty servery a technologie byly vlastně k ničemu.
Dohled 24/7 s metodikou ITIL
U spravovaných služeb bývá samozřejmostí dohled v režimu 24/7, proto není tak nutné spoléhat se na interního zaměstnance, který má třeba dovolenou, nebo právě není k dispozici. Společnost Dimension Data využívá metodiku ITIL a pokrývá nepřetržitý monitoring a správu jednotlivých zařízení, včetně těch méně kritických. O chování zákazníkovy infrastruktury pak DD poskytuje pravidelný podrobný reporting, a navíc i expertní doporučení pro její další vylepšení či optimalizaci. DD tak může zákazníka například včas upozornit na blížící se problém, který předvídají na základě analýzy dosavadního chování zařízení a stavu infrastruktury. Tím lze předejít komplexnějšímu výpadku nebo hrozbě zcizení dat, což je nejen v současné době pro zákazníky každé firmy velmi důležité.
Autor pracuje jako Senior Sales Specialist – Managed Services ve společnosti Dimension Data.