Velcí němečtí výrobci osobních a užitkových aut kvůli nedostatku čipů mění zaběhnutý proces výroby. Téměř hotové automobily odkládají, aby je později dovybavili důležitými součástkami a teprve dali na trh. Informuje o tom agentura DPA.
Podle informací z automobilky Daimler Truck, která vyrábí užitkové a nákladní vozy, se u ní nachází značný počet vyrobených nákladních aut, jimž chybějí důležité díly. K možnosti odkládat nehotové vozy a potřebnými chybějícími součástkami a polovodiči je vybavit později, přikročila také automobilka Volkswagen, která je největším výrobcem automobilů v Evropě.
Mikročipy jsou pro automobilovou výrobu nepostradatelné. Elektronika je v autech přítomna všude – od palubního počítače až po senzory.
K současnému nedostatku čipů přispělo několik faktorů. K těm nejzásadnějším patří zvýšená poptávka po spotřební elektronice v důsledku pandemie, růst poptávky po čipech ale podporuje i pokračující zájem o cloudové služby a těžbu kryptoměn. Nynější krizi prohloubil také požár u japonského výrobce čipů Renesas Electronics letos v březnu. Dodávky čipů negativně ovlivnilo i březnové zablokování Suezského průplavu, který je jednou z nejrušnějších tras pro obchodní lodě.
Nedostatek polovodičů mezitím dosáhl nevídaných rozměrů. Celý automobilový průmysl by letos kvůli němu podle odhadu poradenské společnosti Alix Partners mohl přijít o příjmy za 210 miliard dolarů (4,6 bilionu Kč). Poptávka je obrovská, ale nabídka ji nedokáže uspokojit.
Některé automobilky proto na nějaký čas přerušují výrobu. K tomuto kroku sáhla i dceřiná firma Volkswagenu Škoda Auto, která od 27. září zcela zastavuje na celý týden výrobu ve všech třech svých závodech v České republice.