Někteří prodejci na internetové síti Amazon si stěžují, že jim firma zadržuje hotovost a že jim kvůli tom hrozí bankrot. Amazon se brání a odpověděl, že každého o změně informoval s tříměsíčním předstihem a že jinde ve světě jde už léta o běžnou praxi. Informuje o tom web stanice BBC. Amazon peníze zadržuje po dobu sedmi dnů od doručení pro případ, že bude zákazník nakoupené zboží reklamovat, tak aby bylo z čeho jej odškodnit.
BBC mluví o stovkách prodejců, kteří si na změnu obchodních podmínek stěžují. Většina z nich říká, že e-mail, který od Amazonu obdrželi, pro ně nebyl srozumitelný, případně že skončil ve složce pro nevyžádanou poštu. Přes Amazon v celém světě prodává zhruba 9,7 milionu lidí.
Například prodejci vinylových desek a kompaktních disků, který vystupuje pod jménem Mario, firma zadržuje asi 5000 liber (více než 140.000 Kč). Říká, že je otřesen a že jej zachvátila panika, a má teď obavy, že už nebude schopen přes Amazon dál prodávat. Někteří prodejci se dokonce obrátili na své zastupitele, aby jim pomohli.
Podle Amazonu, což je americký podnik, je vše v pořádku. Změnu obchodních podmínek začala firma uplatňovat nedávno, a to ve vztahu k prodejcům z Británie a dalších evropských zemí. Tím své obchodní podmínky uvedla do souladu se svou celosvětovou politikou, která existuje od roku 2016. Amazon uvedl, že si uvědomuje, že by změna podmínek mohla vést k „jednorázovému narušení peněžních toků“, ale že dotčené prodejce informoval tři měsíce předem.
Mario prodává hudbu na Amazonu sedm let, ale teď říká, že si nemůže dovolit obnovovat nabídku nebo platit poštovné, aby vyřídil současné objednávky a měl na běžný provoz. „O svou firmu přicházím,“ řekl. „Ještě nikdy jsem neměl problém s platbami. Jak teď budu živit rodinu a platit účty?“ pokračoval.
Podobně si stěžují i někteří další prodejci. Například osmačtyřicetiletý Daniel Moore přes Amazon prodává inkoust do tiskáren a v denní rezervě má 170.000 liber. Ta se ale teď kvůli změně podmínek zvyšuje o 40.000 liber.
„Ta hodnota, kterou od nás budou mít, je neúměrně vysoká ve srovnání s případnou refundací, pokud zákazník zboží vrátí nebo když mu nebude doručeno,“ řekl Daniel. Teď má obavy, že kvůli zadržovaným penězům nebude schopen uhradit platbu daně z přidané hodnoty (DPH), která je splatná příští týden. Daniel má na Amazonu obrat asi 16 milionů liber (více než 450 milionů Kč) a zaměstnává 20 lidí.
Dvaatřicetiletá Michelle na Amazonu už přes deset let prodává krmení pro domácí zvířata. Firma jí teď zadržuje 16.000 liber, které jí v minulých dnech přišly za prodané zboží. Aby měla na běžný provoz, vzala si Michelle úvěr 18.000 liber přímo od Amazonu, respektive od jeho finanční služby Amazon Lending. Zarazilo ji ale, že i když v potvrzovacím e-mailu bylo napsáno, že peníze bude mít k dispozici ihned, ve skutečnosti na ně musí dva týdny počkat.
„Samozřejmě že když jsme byli zvyklí posílat platby na náš bankovní účet denně, ty dva týdny jsou skutečně problém z hlediska cash flow,“ řekla. „Zaměstnáváme 13 lidí a toto naše podnikání ochromuje,“ dodala.
BBC viděla několik dopisů, které nespokojení prodejci odeslali poslancům a v nichž si stěžují na nový požadavek Amazonu udržovat určitou výši rezerv na případné reklamace. Kancelář konzervativního poslance Jamese Sunderlanda potvrdila, že se touto záležitostí zabývá a že na problém byli upozorněni náměstci. Ministerstvo financí o tom podle něj ví.
Amazon uvedl, že tato obchodní politika byla zavedena pro nové prodejce po celém světě v roce 2016. Na prodejce v zemích Evropské unie a ve Spojeném království registrované před tímto datem se začala vztahovat letos 3. srpna.
Nedávno začala podobnou obchodní politiku uplatňovat rovněž americká společnost Etsy, přes kterou lidé prodávají ručně vyráběné předměty anebo různé archivní zboží. Etsy nyní prodejcům zadržuje 75 procent hotovosti po dobu přibližně 45 dnů. Částku snížila, když si stovky prodejců stěžovaly, že to nepříznivě ovlivňuje jejich podnikání.