Největší zastoupení v první desítce mají technologické firmy a maloobchodní společnosti.
Nejhodnotnější značkou světa letos zůstává Google a druhé místo patří opět firmě Apple, i když rozdíl mezi oběma se za poslední rok výrazně zmenšil. Na třetí místo se dostal Amazon, který předstihl softwarovou společnost Microsoft. Vyplývá to z žebříčku BrandZTop 100, který sestavuje reklamní agentura WPP a poradenská firma MilwardBrown.
Google zvýšil hodnotu své značky proti loňsku o 23 procent na 302,1 miliardy dolarů (6,8 bilionu Kč), Apple o 29 procent na 300,6 miliardy a Amazon se za rok zhodnotil o 49 procent na 208 miliard dolarů.
Největší zastoupení v první desítce mají technologické firmy a maloobchodní společnosti. Právě maloobchod byl loni nejrychleji rostoucím odvětvím s nárůstem o 35 procent, následuje pojišťovnictví s 34 procenty a technologie s 28 procenty.
Mezi deseti nejvíce rostoucími obory jsou i automobilky, které s nástupem elektrického pohonu a autonomní mobility těží z těsné spolupráce s technologickými firmami. Celkově zvýšily svou hodnotu o sedm procent. Nejhodnotnější automobilovou značkou zůstává vedoucí světový propagátor hybridních pohonů Toyota s hodnotou 30 miliard dolarů.
„Letos jsme zaznamenali vůbec největší růst hodnoty značek způsobený růstem ve všech kategoriích. Jak noví, tak i stávající hráči sklízejí odměnu za statečnost a přijetí dlouhodobé strategie budování značky,“ uvedl David Roth z WPP. Rostoucí užívání technologií pracujících s daty, umělou inteligencí či rozšířenou realitou spolu s kreativním marketingovým přístupem umožňují mnoha značkám hlouběji porozumět spotřebitelům a poskytnout jim personalizovaný obsah.
V žebříčku se nově objevilo osm značek, mezi nimi například přepravní aplikace Uber nebo výrobce sportovního vybavení Adidas. Celková hodnota stovky nejcennějších značek světa se letos zvýšila o rekordních 21 procent na 4,4 bilionu dolarů.
Žebříček BrandZ Top 10 nejhodnotnějších značek světa 2018
Pořadí 2018 | Značka | Kategorie | Hodnota značky 2018 (v miliardách USD) | Změna v hodnotě značky | Pořadí 2017 |
1 | technologie | 302,063 | 23,00 % | 1 | |
2 | Apple | technologie | 300,595 | 28,00 % | 2 |
3 | Amazon | obchod | 207,594 | 49,00 % | 4 |
4 | Microsoft | technologie | 200,987 | 40,00 % | 3 |
5 | Tencent | technologie | 178,99 | 65,00 % | 8 |
6 | technologie | 162,106 | 25,00 % | 5 | |
7 | Visa | platby | 145,611 | 31,00 % | 7 |
8 | McDonald’s | restaurace | 126,044 | 29,00 % | 10 |
9 | Alibaba | obchod | 113,401 | 92,00 % | 14 |
10 | AT&T | telekomunikace | 106,698 | -7,00 % | 6 |
Zdroj: BrandZTop 100