Řada předních automobilek kvůli chybějícím čipům přikročila k omezování produkce.
Globální nedostatek čipů letos výrobce aut připraví na tržbách až o 110 miliard dolarů (2,3 bilionu Kč) tržeb. Předpovídá to poradenská společnost AlixPartners, která tak zhoršila svůj dosavadní výhled. Dosud předpokládala, že problém způsobí automobilkám výpadek tržeb v objemu kolem 61 miliard dolarů. Nedostatek klíčové součástky se pak dotkne výroby asi 3,9 milionu aut.
Nedostatek čipů donutil automobilky k tomu, aby se začaly více starat o dlouhodobou odolnost dodavatelského řetězce, a vyhnuly se tak jeho narušení v budoucnu, uvedla konzultační společnost ve zprávě.
Dříve už automobilky uzavřely dohody o přímých dodávkách s producenty některých surovin, například palladia a platiny, které se používají v systémech čištění výfukových plynů. Přímé dodávky začaly preferovat právě po narušení dodavatelských řetězců. Nyní se výrobci aut snaží analogicky navázat přímý vztah s výrobci čipů, uvedl spoluzakladatel AlixPartners Mark Wakefield.
Výrobci aut v minulosti nechtěli přijímat dlouhodobé závazky, tedy nakupovat čipy nebo jiné suroviny, a brát tak na sebe finanční břemeno plynoucí z takových závazků, upozornil podle agentury Reuters Wakefield. Nyní ale reálně hrozí, že nedostatek čipů ovlivní výrobu automobilek.
Globální nedostatek čipů, který způsobilo narušení výroby a dodavatelských řetězců kvůli pandemii covidu-19, v poslední době komplikuje výrobu spotřební elektroniky i automobilů. Řada předních automobilek kvůli chybějícím čipům přikročila k omezování produkce, například General Motors, Ford či Volkswagen, včetně značky Škoda Auto.
Americká automobilka Ford ve čtvrtek uvedla, že v reakci na celosvětový nedostatek polovodičů upravuje podobu automobilových součástek tak, aby v nich mohla používat přístupnější čipy. Automobilová skupina Stellantis se obdobně rozhodla, že bude do vozů Peugeot 308 místo digitálních tachometrů instalovat tachometry analogové.