Posilování byznysu skrze nové digitální strategie přes ujišťování marketérů v ČR stále příliš netáhne, výjimku tvoří ouze banky a telekomunikační firmy. Takový je alespoň hlavní závěr studie společnosti Deloitte v ČR s názvem „Digitální business: příležitost nebo bublina?“.
Ta se zabývá například využíváním sociálních sítí, blogů, nebo webových či mobilních aplikací, pro posilování byznysu nebo firemní pozice na trhu. Po bankách a telekomunikacích následují s velkým odstupem pojišťovny, loterijní společnosti a sázkové kanceláře. Nejméně se naopak o digitální technologie zajímají v energetice a ve farmacii.
„Ukazuje se, že neexistuje jeden univerzální recept a doporučení pro všechny, je nutné sladit a vyvážit jednotlivé digitální aktivity s ohledem na celkovou strategii a cíle společnosti. Samozřejmostí je dnes pro efektivní digitální komunikaci se zákazníky správné nastavení SEO či optimalizace webových stránek pro chytrá zařízení. Podle posledních průzkumů využívá mobilní internet v České republice již 2,5 milionu lidí. Proto jsme jako jedna z prvních poradenských a auditorských společností nedávno spustili nový web optimalizovaný pro mobilní zařízení, jako jsou chytré telefony či tablety,“ komentoval závěry studie Petr Viktora, ředitel v oddělení ICT poradenství ve společnosti Deloitte.
Celkově lze ale říci, že se úroveň zapojení digitálních technologií do strategie firem v rámci západoevropských společností každým rokem zlepšuje. „Pokud budeme porovnávat Evropu s digitální velmocí – Spojenými státy, jsou poměry sil navzdory velkým rozdílům v minulých letech nyní téměř vyrovnané. Pokud však porovnáváme západoevropskou digitální vyspělost s tou českou, tak jsme i přes veškeré úsilí nově vznikajících start-upů a lokálních firem provádějících digitální inovace stále dva až tři roky za vývojem v západní Evropě,“ myslí si Viktora.
Sběr dat proběhl v listopadu 2012, do analýzy bylo zahrnuto 44 největších společností v ČR, které byly rozděleny do sedmi odvětví. Hodnocení jednotlivých oborů bylo ve studii provedeno pomocí tvrdých metrik, zaměřených na tzv. pro-zákaznické digitální kanály. Celá studie je k nahlédnutí zde.