Podíl platebních metod v českých e-shopech se i přes invazi platebních tlačítek, internetových kreditních karet a mikroplatebních systémů za poslední roky téměř nezměnil, český zákazník stále preferuje dobírku. Vyplývá to z dlouhodobých statistik společnosti Mall.
„Pokud český zákazník objednává na internetu, je bezmála 90% šance, že bude chtít platit při převzetí – buď při osobním odběru na pobočce, nebo u řidiče dopravní společnosti,“ říká provozovatel jedné z největších nákupních galerií v ČR ve své statistice za rok 2011. Na platby předem zbylo pouze něco přes 10 % objednávek. Z toho zhruba polovina zákazníků využívá převodu na účet, druhá polovina připadá na platby kartou online.
Zajímavá je i skutečnost, že podíly jednotlivých plateb se za poslední roky změnily jen velmi málo. Například platba při převzetí měla v roce 2008 podíl 84 %, o rok později to bylo 85 %, v roce 2010 86 % a loni opět 85 procent. Z toho vyplývá, že i využití platby předem zůstává v průběhu let zhruba stejné. „Pokud bychom chtěli vysledovat nějakou změnu, tak mírně roste obliba plateb kartou na úkor převodů na účet, ale v celkovém objemu objednávek se jedná o malá čísla,“ komentuje statistiky Marek Liška, generální ředitel nákupní galerie.
„Z našeho pohledu jde o zajímavý vývoj, pokud to tak vůbec můžeme nazvat. Obliba internetového nakupování a s ní související důvěra v e-shopy každým rokem roste, což by mělo platbám předem jednoznačně nahrávat. Čísla však ukazují, že preference zákazníků se v tomto směru téměř nemění a současně jsou výrazně odlišné od západní Evropy. Přitom platby přes internet se dají v našem kontextu označit za v podstatě bezrizikové,“ vysvětluje za Mall Liška.