Odborníci nyní díky své forenzní metodě dokážou z příspěvků lidí zveřejněných na internetu nasát jejich klíčovou slovní zásobu.
Lingvisté z Filozofické fakulty Univerzity Palackého (FF UP) v Olomouci vyvinuli software, který dokáže personalizovat jazyk umělé inteligence (AI). Podle odborníků ji tak více posunuje k lidské bytosti. Nová technologie podle nich dokáže původ textu v umělé inteligencí zakrýt napodobením jazyka určitého člověka. Využití vidí lingvisté nejen v reklamě, ale i v sociální oblasti, při firemní komunikaci nebo v boji s dezinformátory. Nový pomocník bude připraven k použití zhruba za měsíc, sdělili dnes ČTK zástupci univerzity. Na výzkumu aktivně spolupracuje zhruba 40 studentů lingvistiky.
„Kterákoliv z nyní dostupných umělých inteligencí se chová pouze jako umělá osoba. V podstatě to vypadá tak, že když ji například požádáte, aby vygenerovala projev ve stylu premiéra Petra Fialy na téma Vánoce a srpen 1968, pouze se na základě povrchových vlastností snaží napodobit daný úkol. Jsou tam slova Petra Fialy, ale ve výsledku zjistíte, že je to projev jazykového modelu,“ uvedl Dan Faltýnek z katedry obecné lingvistiky FF UP. Doplnil, že jejich již dříve vyvinuté forenzní metody, jimiž na katedře lingvistiky určují autorství, okamžitě dokážou zjistit, že o Petra Fialu nejde, dokonce jsou schopni určit, která umělá inteligence daný příspěvek vytvořila.
V celém procesu podle lingvistů dosud chyběla větší míra personalizace. Odborníci nyní díky své forenzní metodě dokážou z příspěvků lidí zveřejněných na internetu nasát jejich klíčovou slovní zásobu a z ní poté vytvořit profil. „Ten nám ukáže, jak přemýšlíte, jak tvoříte věty, která slova a kde ve větě používáte, kde a co se například i nevědomky odráží ve vaší produkované části slovní zásoby. Stanovíme účel a míru personalizace a na základě toho pak připravíme komunikaci, která pro vás bude přitažlivá. Jde nám tedy o docílení vyšší míry personalizace textu, ta totiž zvyšuje účinek sdělení,“ uvedla Martina Benešová z katedry obecné lingvistiky.
V současném světě tato technologie podle odborníků najde uplatnění i v jiných oblastech, než je reklama. Využít ji lze například v komunikaci se seniory, dospívajícími či s ohroženými skupinami lidí. Klienti ji mohou využít i za účelem sjednocení nebo dosažení požadované firemní komunikace. Technologie může být využitelná i při komunikaci bankovních institucí či při komunikaci státu s lidmi. Zajímavá je podle nich i pro aplikace v bezpečnostních složkách, pro něž lingvisté z Filozofické fakulty UP už vytvořili analýzu dezinformátorů. Olomoučtí lingvisté již loni v říjnu svou technologii na automatické profilování osob patentovali v USA, nyní ji posunuli dále a hodlají patentovat i tu nynější.