Bez datové schránky se lidé dostanou pouze ke svým elektronickým receptům a budou moci využívat služeb České správy sociálního zabezpečení.
K elektronickým výpisům z veřejných rejstříků budou lidé kromě občanského průkazu s čipem potřebovat také svou datovou schránku. Oznámili to dnes zástupci ministerstva vnitra při představení Portálu občana, jehož prostřednictvím lidé s e-občankou získají přístup zatím ke čtyřem desítkám služeb státu.
Bez datové schránky se lidé dostanou ke svým elektronickým receptům a budou moci využívat služeb České správy sociálního zabezpečení, k ostatním službám budou mít jen informativní přístup, uvedl ředitel ministerského odboru eGovernmentu Roman Vrba. Majitelé datových schránek se na portál dostanou už nyní.
„Poprvé občané budou moct díky elektronické občance neboli e-občance komunikovat se státem napřímo. Jediné, co k tomu potřebují, je ta nová e-občanka s čipem, její aktivace a čtečka karet,“ uvedl ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Zřízení doporučil, podle něj to zjednodušuje komunikaci s úřady.
Výpisy údajů z registrů budou podle Vrby šifrované, a bude možnost si je elektronicky archivovat prostřednictvím datové schránky na dobu delší než stávajících 90 dnů. Ministerstvo chce datové schránky prosazovat kvůli tomu, že jejich bezpečnost a univerzálnost „je fakt super“, uvedl Vrba.
Prostřednictví portálu občana by lidé měli mít přístup například ke svým údajům v registru obyvatel nebo o důchodu, mohli by si vyřídit neschopenku, zájem je o výpisy z bodového hodnocené řidičů. Ministerstvo dopravy ale vyžaduje pro vstup i číslo občanského průkazu, což by se do budoucna mělo podle Vrby změnit. „Myslím, že je to nadbytečné,“ uvedl Vrba.
Do budoucna by se k portálu měly připojit kromě centrálních úřadů také města a obce. Prostřednictvím portálu by tak bylo možné zaplatit poplatky za odpad nebo případné pokuty. Hamáček si proto za hlavní cíl v tomto ohledu klade přimět úřady, aby se do portálu zapojily.
„Nabízíme jednotný portál, jehož prostřednictvím se občan bude moci pohybovat veřejnou správou,“ uvedl náměstek ministra vnitra Jaroslav Strouhal. Systém se podle něj budoval dva roky, jeho provoz bude stát 15 milionů korun ročně.
O e-občanku podle vnitra požádalo za první tři červencové dny zhruba 27.700 lidí, z nichž asi 500 si ji za poplatek nechalo vyhotovit do 24 hodin a 2000 do pěti dnů. Standardní lhůta v rámci pravidelné obměny občanek je 30 dní.
K aktivaci čipu bude třeba podobně jako u platební karty či mobilního telefonu zadat čtyřmístný až desetimístný identifikační osobní kód (obdoba PINu), zadat bude třeba také deblokační osobní kód (obdoba PUKu). I lidé, kteří nebudou chtít čip aktivovat, budou muset při převzetí elektronické občanky sdělit čtyřmístný až desetimístný bezpečnostní kód. Má sloužit k bezpečnějšímu ověření totožnosti žadatele při osobním jednání s úřady.