Podle nejnovějšího odhadu letos lidé po celém světě odešlou historicky nejvyšší počet textových, obrazových a video zpráv. Podle analytické společnosti Ovum proteče sítěmi 7.5 bilionu zpráv, což by znamenalo nárůst o 12,5 procenta oproti loňskému 6,7 bilionu.
Nová prognóza zároveň uvádí, že tento počet zpráv vytvoří příjmy ve výši 153 miliard dolarů, v přepočtu tedy 2,7 bilionu korun. To by znamenalo zhruba osmiprocentní nárůst oproti loňsku. Zároveň však dodává, že zájem o tyto služby opadá, za což můžou stále sílící alternativy v podobě internetových „kecálků“ či služeb typu ChatOn od Samsung.
„I když bude tento trh růst ještě další čtyři roky, rychle se blíží bod zlomu. Lidé se budou stále více zajímat o alternativy v podobě rostoucího seznamu internetových služeb na zasílání zpráv, spíše než tradiční textové zprávy,“ uvedla analytička Neha Dharma.
„Tento trend sílí v důsledku rostoucí penetrace chytrých telefonů, nízké ceně za data a stále většího počtu poskytovatelů služeb pro zasílání zpráv na mobilní telefony,“ dodala s tím, že mobilní operátoři se tomuto vývoji musí pro zachování svých příjmů včas přizpůsobit. „Musí změnit své obchodní modely,“ upozornila analytička.
Mezi služby, které odklonu od tradičních SMS zpráv přispívají, patří zejména platformy samotných výrobců mobilních telefonů. Příkladem je BlackBerry Messenger RIM, Apple iMessage, Nokia Ovi Messaging či již zmíněný Samsung ChatOn. Zásadní vliv má podle Ovum také nástup sociálních sítí, jejichž podpora v mobilech obecně sílí. Jen podle služby Twitter údajně 40 procent příspěvků na této síti pochází právě z mobilních telefonů.
Právě tímto směrem by podle Ovum měli směřovat i operátoři při své snaze o zachování příjmů. Dharia však upozornila, že pouhé kopírování existujících služeb by byl špatný krok. „Jednoduše kopírovat populární služby třetích stran nebude mít úspěch. Operátoři musí nabídnout něco víc, například s využitím exkluzivních informací o nejčastěji používaných kontaktech,“ dodala analytička a autorka průzkumu v jedné osobě.