Podle původních odhadů měl prodej e-shopů v ČR růst o přibližně 15 %, v současné chvíli se zdá, že se bude pohybovat okolo 20 %…
E-shopy také díky krizi způsobené koronavirem posilují jak v České republice, tak i v celé Evropě, uvádí Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Nakupování on-line objevuje řada nových zákazníků, jen v Itálii přibylo internetovým obchodů 2 miliony nakupujících. Řada odvětví zaznamenala nárůst v řádech desítek až stovek procent, naopak přibližně pětina obchodníků na internetu zaznamenala pokles prodejů. Nejvíce zasažena je v tomto směru móda.
„Situace v oblasti prodeje zboží na internetu je ve většině států Evropy velmi podobná. Jako celek e-commerce výrazně roste, přibývá obchodníků, kteří přechází s prodejem do on-line prostředí z kamenných obchodů. Především prodej potravin, drogistického zboží, drobné elektroniky či léků zaznamenaly nárůst v desítkách až stovkách procent,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Na druhou stranu byla výrazně zasažena oblast prodeje módy, která přitom například v Německu tvoří až třetinu obratů celého tamního e-trhu.“
Obecně se dá shrnout, že v zemích, jako je Německo, Rakousko či Švýcarsko, zaznamenalo přibližně 60 % internetových obchodů nárůst tržeb. 15–20 % zaznamenává prodeje na obvyklé úrovni. 20 až 25 % prodejců naopak zaznamenalo významný pokles a dostává se do existenčních problémů. „Z našeho průzkumu mezi kolegy z ostatních evropských asociací vyplynulo, že úspěch není v rámci e-commerce plošný. Zajímavé ovšem bude sledovat další vývoj. Ve Švýcarsku například prodej oblečení a obuvi zaznamenává opět růst, a to od momentu, kdy tamní vláda začala informovat o plánech na uvolňování opatření proti koronaviru,“ doplnil Jan Vetyška.
V některých státech EU obchodníci narážejí na limity logistiky a možností dopravců. V Německu či Nizozemí tak musí žádat spotřebitele o trpělivost, oproti obvyklému období dochází ke zpoždění doručování o jeden až dva dny. „V Česku se e-shopům ve spolupráci s dopravci daří v zásadě držet obvyklý standard. Samozřejmě, například doručování potravin bylo v první fázi náporu pro internetové obchody velkou výzvou, ale v současné době již probíhá v podstatě obvyklým způsobem jako před krizí, přestože objemy objednávek jsou stále o stovky procent vyšší,“ uvádí Jan Vetyška.
Koronavirová krize zapříčinila, že česká e-commerce stejně jako ta evropská zaznamenala nečekaný růst. Podle původních odhadů měl prodej e-shopů v ČR růst o přibližně 15 %, v současné chvíli se zdá, že se bude pohybovat okolo 20 % a atakovat tak hranici 190 miliard korun. „Internetové obchody v průběhu nouzového stavu uspěly a našly nové zákazníky. Zároveň krize přispěla k rychlejšímu vstupu řady dalších obchodníků do on-line prostředí, které i do budoucna pro ně bude sloužit jako další prodejní kanál. Za výjimečných podmínek by dokonce mohl meziroční růst české e-commerce být až o 10 procentních bodů vyšší, než jsme očekávali v lednu 2020.“