Letouny budou pro svůj provoz a létání vyžadovat připojení k sítím páté generace (5G), případně autonomní provoz.
Jihokorejská telekomunikační společnost SK Telecom plánuje v roce 2025 nabídnout létající taxi a očekává, že tato služba jí později zajistí významné tržby. V rozhovoru na televizí CNBC to na veletrhu bezdrátových technologií MWC v Barceloně řekl šéf rozvoje v SK Telecom Ha Min-jong.
SK Telecom loni uzavřel smlouvu o vývoji leteckých taxi pro jihokorejský trh s americkou společností Joby Aviation. Ta je výrobcem takzvaných elektrických vozidel s kolmým startem a přistáním. Zastánci těchto elektrických létajících vozidel je považují za způsob, jak přepravovat lidi po hustě obydlených městech a jak se vyhnout dopravním zácpám.
Jihokorejská vláda prosazuje snahu o komerční využití leteckých taxi do roku 2025, vládní podpory tak chtějí využít i firmy SK Telecom a Joby Aviation. Ha Min-jong řekl, že služba leteckého taxi bude komerčně dostupná „někdy v polovině roku 2025“ a pak se rozšíří do dalších oblastí, jako je logistika.
„Pokud se nám do roku 2025 podaří prokázat, že kvalita těchto služeb je pro širokou veřejnost přijatelná z hlediska bezpečnosti a také zabezpečení, pak (vláda) umožní provozovateli oblast poskytovaných služeb rozšířit, včetně logistiky a cestovního ruchu a také služeb souvisejících se zdravotnictvím,“ řekl manažer.
SK Telecom se snaží rozšířit své podnikání i mimo službu tradičního mobilního operátora, zaměřuje se proto na nové oblasti, jako je umělá inteligence a létající taxi. Tyto letouny budou pro svůj provoz a létání vyžadovat připojení k sítím páté generace (5G), případně autonomní provoz. Právě v této oblasti má SK Telecom velké zkušenosti.
Ačkoli je tato forma dopravy v rané fázi, poradenská společnost Roland Berger předpovídá, že do roku 2050 bude na světě v provozu téměř 160.000 nepilotovaných elektrických dronů. Firma se domnívá, že budou generovat roční příjmy téměř 90 miliard dolarů (asi dva biliony Kč).
Společnost SK Telecom chce z tohoto objemu část tržeb pro sebe, řekl Ha Min-jong. Pokud všechno půjde hladce, mohly by se letecké taxi stát pro společnost velkým zdrojem příjmů, i když to nebude hned, poznamenal manažer.
„To znamená, že v příštích nejméně pěti až sedmi letech se musíme ujistit, že služba, kterou budeme společnosti nabízet, je dostatečně bezpečná,“ řekl Ha Min-jong. „Když ji komunita a společnost dobře přijmou, tak se domníváme, že bude generovat významné množství příjmů,“ dodal manažer.