Výrobci čipů upřednostňují producenty spotřební elektroniky před automobilkami.
Největší evropský výrobce čipů Infineon automobilkám vzkázal, ať k zásobování čipy zaujmou jinou strategii, napsal dnes britský ekonomický list Financial Times (FT). Automobilový průmysl se nyní po celém světě vlivem pandemie potýká s nedostatkem čipů. Šéf německé společnosti Infineon automobilkám radí, ať si upevní dodavatelské řetězce. Některé automobilky zvažují tvorbu zásob.
„Automobilový průmysl nemůže nejprve říct, že čipy nepotřebuje, a pak se vrátit s požadavkem, že teď se bez nich neobejde,“ řekl FT šéf Infineonu Reinhard Ploss. „Musejí brát v potaz dlouhé dodací lhůty, což je asi půl roku,“ dodal.
Nedostatek klíčové součásti se v automobilovém odvětví začal projevovat na konci minulého roku. Nečekané oživení poptávky po autech se tehdy krylo s boomem spotřební elektroniky.
Výrobci čipů upřednostňují producenty spotřební elektroniky před automobilkami zejména proto, že jejich objednávky jsou větší. Výroba aut je také podnikáním s nižší marží, takže automobilky nejsou tak snadno ochotny přistoupit na vyšší ceny čipů, protože by to mohlo negativně ovlivnit jejich ziskovost.
Nedostatek čipů už donutil snížit výrobu mimo jiné automobilky Volkswagen, General Motors, Ford, Renault, Toyota, Fiat Chrysler či Nissan. Podle společnosti IHS Markit se letos kvůli nedostatku čipů, který se protáhne i do druhého pololetí, vyrobí přibližně o jeden milion aut méně.
Některé automobilové značky, například Porsche či Mercedes, vlivem této situace revidují své dodavatelské řetězce. Ty po celá desetiletí fungují na principu dodávek just-in-time, což znamená, že součástky jsou dodány ve chvíli, kdy je odběratel potřebuje, takže je nemusí nikde skladovat. Nyní automobilky zvažují větší zásoby.
K zákazníkům Infineonu patří i přední dodavatelé automobilového průmyslu, jako je Bosch, Continental nebo ZF. Šéf Infineonu konstatoval, že výrobci aut nemohou počítat s tím, že německý výrobce vezme veškeré riziko na sebe a bude čipy držet skladem. Pro firmu by to bylo rizikové z hlediska hotovosti, čipy se navíc dají skladovat jen omezenou dobu, protože se snadno kontaminují.
Ploss upozornil, že automobilky utvářejí zhruba deset procent globálního trhu s polovodiči. Tlaku větších klientů, jako jsou například výrobci chytrých telefonů, se automobilky nezbaví, měli by tedy nastavit své dodavatelské řetězce tak, aby byly odolnější.