Poradenská divize technologické společnosti IBM otevře v Praze centrum generativní umělé inteligence (AI). Ta je schopná analyzovat velké množství dat a vytvořit z něj textový, obrazový či zvukový obsah. Obdobným systémem jsou chatboti a voiceboti, tedy programy pro automatizovanou komunikaci s člověkem prostřednictvím textu a hlasu. Zástupci české divize IBM to dnes sdělili novinářům na prezentaci nového centra. Celkově po světě v centrech generativního AI firma IBM zaměstnává 1000 konzultantů. Kolik z nich bude pracovat v Praze, firma nesdělila.
Centrum má sloužit k poradenským službám pro firmy, které u sebe chtějí začít zavádět umělou inteligenci. Zároveň s tím bude vyvíjet nové modely AI a její další aplikace hlavně pro odvětví byznysu. Mezi jejich klienty podle manažera pražského centra generativní umělé inteligence IBM Petra Vaculíka patří například japonská chemická společnost Mitsui Chemicals nebo francouzská telekomunikační firma Bouygues Telecom.
„Skoro tři čtvrtiny všech výkonných ředitelů si uvědomují, že proto, aby firmy zůstaly konkurenceschopné, musejí začít implementovat generativní umělou inteligenci,“ řekl Vaculík. V průzkumu IBM dotazovaní vedoucí pracovníci uvedli, že jejich organizace využívají generativní umělou inteligenci třeba v sektoru financí, oblasti HR (lidské zdroje), marketingu a prodeji či v IT službách a technologiích. Z dotázaných ředitelů 43 procent uvedlo, že kvůli AI snížili počet svých zaměstnanců či odložili nábor nových, přičemž dalších 28 procent respondentů tak plánuje učinit v příštích 12 měsících.
Podle analýzy společnosti International Data Corporation (IDC) trh služeb založených na umělé inteligenci vzroste z letošních přibližně 36 miliard dolarů (781 mld. Kč) na zhruba 65 miliard dolarů (1,4 bilionu Kč) v roce 2026.
Firma International Business Machines Corporation, zkráceně IBM, byla založená v roce 1911 a zaměřovala se hlavně na výrobu strojů komerční výroby, přes časovače až po tabulátory a děrovací štítky. První prototyp aplikované umělé inteligence poprvé společnost představila v roce 1956, kdy na počítači IBM 704 prezentovala program, který se byl schopný sám od sebe učit. IBM se hlavně proslavila v 80. letech, kdy začala s výrobou osobních počítačů. Tuto divizi poté prodala v roce 2005 firmě Lenovo Group. V dnešní době se soustředí hlavně na vývoj v segmentu nejnovějších technologických trendů, jakými jsou například umělá inteligence nebo výroba kvantových počítačů. Společnost nyní vlastní přes 150.000 patentů.