V Česku je prý velikost Facebooku a Googlu opticky zastřená.
Internetová firma Google stále využívá většinu zpravodajského obsahu zdarma a platí jen za malou část, kterou si sama vybrala. Uvedla to dnes předsedkyně představenstva vydavatelství Czech News Center a členka správní rady Unie vydavatelů Libuše Šmuclerová v reakci na spuštění licenční služby Google News Showcase pro placení médiím za obsah. K té zatím přistoupilo pět vydavatelů. Google její vyjádření nechtěl komentovat.
„Google se snaží veřejnému prostoru vnutit vidění, že platí za obsah. Pravda je taková, že si jen určil, za jaký minoritní výsek obsahu je ochoten platit. Aby zakryl, že většinu obsahu užívá zdarma,“ uvedla Šmuclerová. Google podle ní určuje pravidla, za co bude platit a obchází tím princip, že má platit za vše, co užívá.
Šmuclerová v otevřeném dopise zveřejněném na stránkách Unie vydavatelů uvedla, že Google a Facebook mají v Česku podobný dosah jako velké televize. Češi na sociálních sítích tráví 159 minut denně a téměř polovinu zpráv získávají z nich. Výběr zpráv řídí komerčně nastavené algoritmy, které automaticky zesilují jen některé zprávy, zejména ty emočně výrazné. Takové zprávy podle Šmuclerové navíc nutně nevznikly jako produkt profesionálních redakcí. Mohou být dokonce nástrojem destabilizace, dodala Šmuclerová.
„Výsledkem je, co žijeme. Epistemická krize, absolutní relativizace jakékoliv informace, transfer, roztavování vazeb víry, pravidel i hodnot. (…) A ad covid-19? Podle výzkumu agentury STEM z března konspiracím kolem něho věří téměř 40 procent Čechů a Češek, deset procent je nakloněno věřit i tomu, že očkování má vést ke kontrole populace pomocí mikročipů,“ podotkla.
Od začátku epidemie koronaviru jsou podle Šmuclerové média obviňována, že o ní vytvářejí chybný obraz a že se podílejí na špatné náladě společnosti. „Slovo média je použito šmahem, kritika dopadá na všechny jako kolektivní vina. Co se ale v mediálním světě ve skutečnosti děje? Že do něho vstoupily sociální sítě a světové vyhledávače, víme. Jak se tím však změnil celý systém distribuce a konzumace zpráv, již méně,“ uvedla.
Klasická média podle Šmuclerové potřebují ochranu, aby mohla chránit to, k čemu jsou určena. Poskytovat ucelený pohled na společnost a dávat jí zpětnou vazbu pro demokratické fungování. Média si také musí najít si cestu k mladým, kteří dokážou získat veškeré informace na tři kliknutí, a umět i jim nabízet informační náskok, napsala.
Šmuclerová upozornila, že v Česku je velikost Facebooku a Googlu opticky zastřená, protože nepodléhají žádným oficiálním měřením. Česká republika má téměř 8,6 milionu uživatelů internetu. Podle expertních odhadů Facebook užívá 5,7 milionu Čechů, Instagram 3,2 milionu. Google v Česku drží 84procentní podíl mezi vyhledávači a YouTube sleduje 5,6 milionu Čechů. Souhrnně podle AMI Digital Indexu používá v ČR sociální sítě 92 procent uživatelů internetu.
Google v úterý oznámil, že spustil v Česku program Google News Showcase, v rámci kterého bude platit za zpravodajský obsah médiím. Uzavřel licenční dohody s pěti vydavatelskými domy. Showcase zpřístupňuje čtenářům část placených článků na webech spolupracujících vydavatelství.
EU a další země tlačí na to, aby technologické firmy platily za autorský obsah, který využívají ve svých službách. EU předloni změnila pravidla pro ochranu autorských práv. Tyto změny umožňují vydavatelům zpráv požadovat kompenzaci za části obsahu, které se objeví na internetových platformách.
jsa jw