Společnost Google si v rozporu se zákonem udržuje monopol na poli internetového vyhledávání, čímž potlačuje konkurenci a brání inovacím. Podle světových agentur to včera uvedl soud v americkém Washingtonu. Podle agentury AP jde o přelomové rozhodnutí, které může změnit podobu internetu. Google se proti verdiktu odvolá.
Široce očekávaný verdikt, které vynesl soudce amerického okresního soudu Amit Mehta, přichází téměř rok od zahájení soudního procesu, v němž proti Googlu stojí americké ministerstvo spravedlnosti. Podle AP jde o největší antimonopolní spor ve Spojených státech za poslední čtvrtstoletí.
„Po pečlivém zvážení a posouzení svědeckých výpovědí a důkazů dospěl soud k následujícímu závěru: Google je monopolista a jedná jako monopolista, aby si udržel svůj monopol,“ citovala AP z 277stránkového rozhodnutí soudce Mehty. Ten rovněž uvedl, že dominance Googlu v oblasti internetového vyhledávání je důkazem svědčícím o jeho monopolu.
Google „má 89,2% podíl na trhu obecných vyhledávacích služeb, který na mobilních zařízeních dosahuje až 94,9 %,“ uvádí se v rozhodnutí.
Pro společnost Google a její mateřskou společnost Alphabet představuje verdikt zásadní neúspěch. Vytrvale totiž tvrdila, že její obliba pramení z obrovského zájmu uživatelů používat její vyhledávač, který je tak dobrý v tom, k čemu je určen, že se stal synonymem pro internetové vyhledávání, připomněla AP.
Prezident pro globální záležitosti ve společnostech Google a Alphabet Kent Walker uvedl, že se společnost proti závěrům soudu hodlá odvolat.
„Toto vítězství nad společností Google je historickým úspěchem amerického lidu,“ uvedl americký americký ministr spravedlnosti Merrick Garland. „Žádná společnost – bez ohledu na to, jak je velká nebo vlivná – nestojí nad zákonem. Ministerstvo spravedlnosti bude i nadále důrazně prosazovat naše antimonopolní zákony,“ dodal.
Garlandův úřad argumentoval tím, že se Google snažil uzavřít dohody s mobilními operátory, aby získal silné výchozí pozice ve smartphonech a ovládl v nich vyhledávání. Tvrdí také, že Google platil deset miliard dolarů (bezmála 230 miliard Kč) ročně bezdrátovým společnostem, jako je AT&T, výrobcům zařízení, jako je Apple, a výrobcům prohlížečů, jako je Mozilla, aby se zbavil konkurentů a udržel si podíl na trhu s vyhledávači.