Americký internetový gigant Google se bude bránit pokusům Evropské unie přimět ho prodat jeho reklamní byznys. Podle zdrojů agentury Bloomberg firma ze skupiny Alphabet vyjádří do konce roku formální nesouhlas s hrozbou Evropské komise (EK), která odprodej její technologické divize považuje za jediný možný způsob, jak obnovit hospodářskou soutěž. Podle Bloombergu se tak schyluje k antimonopolní bitvě, která by se mohla podobat boji, jaký Google už vede doma v USA s americkým ministerstvem spravedlnosti.
Regulační orgány EU obvinily Google z upřednostňování vlastního programu výměny reklam před konkurenty, což podle nich posiluje ústřední roli společnosti v dodavatelském řetězci reklamních technologií. V červnu EU uvedla, že je znepokojena tím, že chování společnosti Google v dodavatelském řetězci a datech poskytuje její burze AdX konkurenční výhodu, která může vyloučit konkurenční reklamní burzy na úkor spravedlivé hospodářské soutěže.
Za stížností EK stojí její místopředsedkyně Margrethe Vestagerová, která má na starosti hospodářskou soutěž. Nyní si ale vzala v Komisi neplacené volno, aby mohla kandidovat na prezidentku Evropské investiční banky.
Google je v hledáčku EU již několik let. Tým Vestagerové firmě udělil pokuty v celkové výši 8,3 miliardy eur (asi 200 miliard Kč), mimo jiné za zneužívání dominantního postavení v oblasti mobilního operačního systému a za zobrazování reklamy. Společnost se proti pokutám odvolala.
Spory Googlu s EU ale zůstávají ve stínu události ve Spojených státech, kde firmu žaluje americké ministerstvo spravedlnosti a státní zastupitelství v případu, který by podle Bloombergu mohl vyústit až v rozpad této 25 let staré společnosti. Spor v USA se soustředí na dohody mezi Googlem a dalšími společnostmi o tom, že vyhledávač Google bude v prohlížečích a v mobilních zařízeních předvolenou nebo výchozí volbou.