Americká technologická společnost Google ze skupiny Alphabet dnes představila novou verzi svého velkého jazykového modelu s prvky umělé inteligence (AI) – Gemini 2.0. Vedle klasického chatbota společnost slibuje nové způsoby využití asistentů AI nad rámec chatbotů, například pomocí brýlí.
„V posledním roce jsme investovali do vývoje modelů schopnějších samostatného konání, což znamená, že jsou schopné lépe porozumět světu kolem vás, uvažovat více kroků v předstihu a pod vaším dohledem konat za vás,“ uvedl šéf Googlu Sundar Pichai.
Nová verze Gemini podle něj zahrnuje schopnost vlastních obrazových a zvukových výstupů. Pro vývojáře softwaru, kteří vyvíjejí vlastní řešení založená na AI, Google nabízí variantu Gemini Flash, který může běžet nejen na velkých počítačích v datových centrech, ale i na osobních počítačích nebo chytrých telefonech. Verze Gemini Flash 2.0 podle společnosti nabízí vyšší výkon s podobně rychlou dobou odezvy jako předchozí verze.
Podle agentury Reuters prohlášení Googlu podtrhuje metody, kterými se společnost snaží znovu získat prvenství v závodě o dominanci v odvětví AI. Za lídra je považovaná společnost OpenAI, mezi jejíž investory patří Microsoft a která v listopadu 2022 zpřístupnila veřejnosti chatbota ChatGPT.
Řada nejnovějších technologií AI od Googlu bude zpočátku určena pouze pro testovací skupiny a předplatitele, kteří si platí 20 dolarů měsíčně za službu Gemini Advanced, připomněla agentura AP. Některé funkce nicméně budou dostupné prostřednictvím vyhledávače a mobilních aplikací Googlu. Firma následně příští rok plánuje integraci této technologie do řady svých bezplatných produktů, jako jsou prohlížeč Chrome, služba Google Maps nebo videoserver YouTube.
Gemini 2.0 má mimo jiné vylepšit přehledy s použitím umělé inteligence, které Google začal ve svých výsledcích vyhledávání upřednostňovat proti tradičnímu výpisu nejrelevantnějších odkazů na webové stránky na začátku tohoto roku.
Americké ministerstvo spravedlnosti na konci listopadu navrhlo soudu, aby Google prodal svůj prohlížeč Chrome, omezil upřednostňování svého vyhledávače v systému Android nebo bezplatně sdílel s konkurencí údaje, které o uživatelích shromažďuje. Na dodržování požadavků by potom dohlížel pětičlenný výbor jmenovaný soudem a placený z peněz firmy.