Brněnská firma BringAuto úspěšně otestovala své autonomní auto v areálu ostravské chemičky BorsodChem MCHZ. Zatímco loni ještě jezdilo tak, že je operátor na dálku ovládal, letos už sváželo vzorky z laboratoří, aniž by vyžadovalo vzdálené řízení. Stačilo, aby se naučilo stanovenou trasu a zaměstnanci se o jeho činnost už nemuseli starat. Bylo jen třeba zadat harmonogram svozu vzorků. Nyní se budou zástupci firmy snažit nabídnout autonomní vůz, tzv. delivery robota, dalším zákazníkům, kteří jej mohou uplatnit v uzavřených areálech, řekla ČTK spolumajitelka firmy Andrea Najvárková.
„Jelikož české zákony neumožňují provoz autonomně řízených aut v běžném provozu, soustředíme se na provoz v uzavřených areálech, kde mohou tato auta jezdit podle pravidel a požadavků zákazníka,“ řekla Najvárková, která firmu založila s manželem Janem. Ten se v dřívějších letech podílel na projektu Roboauta, v němž vývojáři vymýšleli a testovali systémy pro autonomní řízení a dospěli do fáze, kdy „naučili“ běžný sériově vyráběný vůz jezdit bez řidiče po vytyčené trase.
Nyní na podzim jezdilo auto po rozlehlém areálu chemičky a pracovník, který odevzdával vzorky, pouze zmáčkl tlačítko, aby auto vědělo, že může jet dál. Provoz je bezemisní, jezdí na elektřinu a na jedno nabití ujede 100 kilometrů. Jeho maximální rychlost je 20 kilometrů za hodinu. Úspory chemičky jsou značné, protože už loni při dálkovém řízení uspořilo pětinu času pracovníka laboratoře a proces svozu vzorků byl levnější o třetinu. „Auto uveze jednu tunu, takže ho lze upravit tak, aby vozilo různé materiály či palety. Záleží na přání zákazníka,“ uvedla Najvárková.
Firma se také snaží o další vývoj autonomního řízení a dalších funkcí. „Auto může sloužit i jako platforma pro mobilní prodejní automat jako výdejní box nebo jako mobilní robot pro dezinfekci vnitřních prostor, do kterých tak nemusí vůbec vstupovat člověk. Snažíme se vymýšlet taková použití, která by se mohla na trhu ujmout a byl by o ně zájem,“ řekla Najvárková.