Experti: Přes pokrok stát nebude připravený na zákon o právu na digi služby

Vláda v digitalizaci postoupila, ale vše zdaleka nedokončila. Stát tak zřejmě nebude připravený na účinnost zákona o právu na digitální služby od února 2025. Vyplývá to z informací jednotlivých resortů a názoru odborníků, jejichž vyjádření získala ČTK. Ministerstva spustila několik oborových portálů, stále ale chybí funkční propojení registrů například ve školství, není dokončena elektronizace zdravotnictví, digitalizace soudní agendy a nefunkční digitální stavební řízení bude nutné zcela přepracovat.

„Již 1. února 2025 vstoupí v účinnost zákon o právu na digitální služby, tzv. digitální ústava. Podle ní mají mít všichni právo (nikoliv však povinnost) činit takřka všechny úkony směrem ke státní správě elektronicky,“ připomněl datový ředitel technologické firmy Creative Dock Adam Hanka. Česká vláda se tím podle něj zabývá se zpožděním, a proto nyní ve spěchu. „Reálně hrozí, že stát tuto digitální ústavu nebude schopen naplnit,“ řekl Hanka.

Místopředseda vlády pro digitalizaci a zároveň ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti), kterého se premiér Petr Fiala (ODS) tento týden rozhodl odvolat, mezi své úspěchy řadí založení Digitální a informační agentury, spuštění eDokladů, dokončení vylepšené verze Portálu občana a spuštění jeho mobilní aplikace, Registr zastupování, přesun na jednotnou státní doménu gov.cz nebo posílení základních registrů a Identity občana. Důvodem k jeho odvolání se podle premiéra stala neúspěšná digitalizace stavebního řízení.

Hanka nicméně poukázal na to, že situace okolo stavebního řízení v Česku byla před digitalizací tristní a v délce čekání na vydání stavebního povolení se Česko řadilo mezi nejhorší země na světě. „Stavební úřady v Česku používaly dokonce různé systémy, které neměly ani jednotný formát výstupních dat, natož centralizaci. Už z toho je patrné, že digitalizace stavebního řízení byla velmi složitou úlohou,“ řekl Hanka.

V resortu školství se dlouhodobě hovoří o chybějících registrech žáků a pedagogů. Elektronizace by mohla podle ministerstva školství významně snížit administrativní zátěž škol, registry by mohly poskytnout aktuální a relevantní informace pro státní a veřejnou správu i občany. Ministerstvo dříve připravovalo Resortní informační systém, který měl fungovat od roku 2023. Projekt ale v roce 2020 i v důsledku pandemie covidu-19 zastavilo a později zahájilo nový. „Předimplementační analýza ke vzniku registru dětí, žáků, studentů a absolventů by měla být dokončena do května 2025,“ uvedl nyní úřad.

Aktuálně ministerstvo školství dokončuje návrh zákona o resortních registrech, který plánuje do konce října předložit do meziresortního připomínkového řízení. „Oba registry, tedy registr dětí, žáků, studentů a absolventů a registr pedagogických pracovníků, budeme realizovat současně, což bude reflektováno i ve zmíněné předimplementační analýze,“ dodal úřad.

Podle opozičního hnutí ANO vázne digitalizace také ve zdravotnictví. Klíčové prvky mají fungovat od roku 2026 a mobilní aplikace EZKarta nenaplnila očekávání. V srpnu ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) avizoval, že od roku 2026 by měly fungovat elektronické žádanky na vyšetření a elektronické záznamy pacienta, které budou moci zdravotnická zařízení mezi sebou sdílet.

Ministerstvo dopravy na začátku prosince 2022 spustilo Portál dopravy, přes který mohou občané využít například pro žádost o výměnu řidičského průkazu, zjistit stav svého bodového konta nebo si stáhnout si předvyplněnou žádost o změny v registru silničních vozidel. Letos přibyly některé nové služby, třeba žádosti o zápis vozidla do registru silničních vozidel, změnu vlastníka, vydání nového osvědčení o registraci nebo výpis technických údajů. Kvůli většině agend ale motoristé stále musejí fyzicky na dopravní úřad.

Ministerstvo průmyslu a obchodu letos v lednu uvedlo do chodu Portál živnostenského podnikání, který je koncipován jako jednotné digitální místo pro živnostníky. Nejde přitom pouze o informační rozcestník, ale o informační systém veřejné správy. Jeho ambicí je usnadňovat komunikaci živnostníků se státem. Portál obsahuje živnostenský rejstřík, průvodce živnostenským podnikáním a možnost elektronického podání.

V soudnictví je stěžejním projektem eSPIS, který neúspěšně připravovaly dvě předchozí vlády. Současné vedení ministerstva spravedlnosti podepsalo smlouvu se zhotovitelem v roce 2022. Náklady na projekt jsou 148 milionů Kč a ministerstvo peníze čerpá z fondů EU. Mezi další uskutečněné projekty patří agendový systém Probační a mediační služby, nový Informační systém rejstříku trestů, audio záznamy a videokonference ze soudních síní nebo možnost placení soudních poplatků prostřednictvím QR kódů.

Exit mobile version