Evropské telekomunikační podniky stupňují tlak na orgány Evropské unie, aby přiměly americké technologické firmy platit za budování internetové infrastruktury. Tvrdí, že kdyby nebylo jich, neexistovaly by ani velké technologické společnosti, které ke svému provozu potřebují internet. Informuje o tom dnes americká televize CNBC.
„Bez telekomunikačních sítí není Netflix a není ani Google,“ řekl šéf pro technologii a bezpečnost ve francouzské telekomunikační společnosti Orange Michael Trabbia. „Takže jsme naprosto nezbytní, jsme vstupním bodem do digitálního světa,“ dodal. Technologičtí giganti ale varují, že náklady by nakonec mohli nést koncoví zákazníci.
Evropské telekomunikační společnosti tvrdí, že velké internetové firmy, zejména ty americké, postavily své podnikání na mnohamiliardových investicích, které evropští operátoři vložili do internetové infrastruktury. Internetové společnosti Google, Netflix, Meta Platforms, Apple, Amazon a Microsoft dnes vytvářejí téměř polovinu veškerého provozu na internetu. Telekomunikační firmy se domnívají, že tyto firmy by měly platit poplatky, protože mají nepřiměřenou potřebu infrastruktury. Pomohly by tak financovat zavádění sítí páté generace (5G) a optických sítí nové generace.
Evropská komise (EK) zahájila minulý měsíc konzultace na téma, jak tuto nerovnováhu řešit. Úředníci zjišťují názory, zda požadovat přímý příspěvek od internetových gigantů směrem k telekomunikačním operátorům. Velké technologické firmy argumentují, že by to znamenalo „internetovou daň“, která by mohla narušit neutralitu sítě.
Technologické firmy připomínají, že už do evropské telekomunikační infrastruktury značně investují ve formě podmořských kabelů a serverových farem. Tvrdí také, že dopravci už dostávají peníze na investice do infrastruktury od svých zákazníků – ti jim platí za hovory, textové zprávy a za data. Když tedy požadují od internetových společností, aby zaplatily za infrastrukturu, chtějí ve skutečnosti dostat zaplaceno dvakrát.
Poplatky požadované od firem poskytujících digitální obsah by nakonec mohli být nuceni zaplatit koncoví zákazníci. To by v konečném důsledku mohlo „mít negativní dopad na spotřebitele, zejména v době zvyšování cen,“ řekl už loni v září šéf Googlu pro region Evropy, Blízkého východu a Afriky Matt Brittin.