Obchodníci letos spustili marketingové kampaně už na přelomu října a listopadu, přestože Černý pátek připadá až na 23. listopadu.
E-shopy letos čekají rekordní vánoční tržby. Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci se v předvánočním období prodá on-line zboží v hodnotě kolem 44 miliard korun, což je o šest miliard meziročně víc. On-line obchodníci letos spustili marketingové kampaně už na přelomu října a listopadu.
„Stejně jako čísla za první pololetí, i statistiky posledních týdnů ukazují, že letošní nákupní sezona bude navzdory teplému podzimu opět rekordní. I když se na vrchol sezóny připravují e-shopy i dopravci, právě pro našponované kapacity dopravců to bude extrémně náročná sezóna,“ uvedl ředitel zákaznického centra srovnávače cen Heureka.cz Jan Kriegel.
On-line obchodníci letos spustili marketingové kampaně, většinou nazvané Black Friday, na přelomu října a listopadu, přestože Černý pátek připadá až na 23. listopadu. Jde mimo jiné o Mironet, Alza.cz či Mall.cz, který rozjel slevové akce již na konci října.
„Pořízení vánočních dárků se pomalu stává adrenalinovým sportem, zejména je-li řeč o jediném výprodejovém Black Friday víkendu,“ uvedl marketingový ředitel Mall Group Tomáš Punar. Proto Mall.cz bude celý listopad postupně uvádět tisíce zvýhodněných nabídek, dodal.
Podle analytika Czech Fund Lukáše Kovandy dosáhne letos průměrná vánoční útrata na osobu za dárky, stromeček, cukroví a další zboží 11.000 Kč. „Vánoce jsou z hlediska tržeb tuzemských obchodníků zdaleka nejvýnosnějším českým svátkem,“ uvedl.
Heureka.cz upozornila, že dárky objednané na poslední chvíli nemusí k adresátům dorazit včas. „Sami během vánoční špičky odbavujeme na zákaznické lince jen v telefonátech trojnásobek oproti běžnému roku, kolem tisícovky denně. Většina dotazů v prosinci se týká toho, jestli dárky dorazí do Vánoc. Letos bude maximálně důležité nakoupit včas, protože se může stát, že poslední týden před Vánoci bude doručování balíčků provázené komplikacemi,“ dodal Kriegel.
Podle očekávání dopravců se počet přepravovaných balíků před Vánoci zvýší až na dvojnásobek. Růst u přepravních firem začal už v listopadu. Špičku očekávají v týdnu od 17. prosince. „Věřím, že balíky, které převezmeme do 17. prosince, budeme schopni doručit pod stromeček včas. U ostatních se pravděpodobnost dodání sníží na 90 procent,“ uvedl generální ředitel společnosti PPL Petr Chvátal. Balíkový dopravce DPD odhaduje podle generálního ředitele Miloše Malaníka nárůst počtu zásilek proti běžnému provozu o 70 procent.
Česká pošta očekává zvýšení počtu doručovaných balíků ve své síti před Vánoci o 130 procent na 350.000 denně. V současnosti jich doručuje až 250.000 denně, což je o 100.000 nad běžným stavem. V rámci předvánočních opatření pošta najala přes 4000 brigádníků, posílila vozový park o 500 dodávek nebo navýšila kapacitu třídících uzlů v Praze a Ostravě. Zároveň zavedla vydávání balíků na základě kódu a zvýšila počet Balíkoven o 100.