Pokračující poptávka po domácí zábavě a učení na dálku znamenala největší růst amerického trhu za posledních 10 let, naopak v Evropě rostl trh jen velmi mírně.
Celosvětové dodávky PC vyrostly ve třetím kvartále roku 2020 na 71.4 milionů kusů, což podle předběžných výsledků zveřejněných společností Gartner představuje meziroční růst o 3,6 %. Růst trhu poháněla zejména poptávka spotřebitelů po PC pro domácí zábavu a výuku na dálku s ohledem na pokračující pandemii, to vedlo k nejvyššímu růstu poptávky po PC v USA za posledních deset let.
„V tomto čtvrtletí jsme zaznamenali vůbec největší poptávku koncových uživatelů za posledních pět let,“ říká ředitel výzkumu Gartneru Mikako Kitagawa. „Trh již nelze měřit počtem počítačů na domácnost, posunuli jsme se směrem k jednomu PC na osobu. Přestože problémy v dodavatelských řetězcích související s koronavirem byly z velká části vyřešeny, v tomto čtvrtletí byl problémem nedostatek klíčových komponent, jako jsou displeje, právě v důsledku silné poptávky zákazníků. Podnikový trh PC měl ve třetím čtvrtletí mnohem opatrnější dynamiku. Firmy nadále kupovaly počítače pro práci na dálku, posunuly se ale od nezbytných a urgentních nákupů směrem k optimalizaci nákladů. Výdaje firem zůstaly vysoké zejména na trzích, kde nadále fungovala státní podpora pro výuku či práci na dálku – například v USA a Japonsku.“
Gartner běžně nezapočítává do tradičních čísel o PC trhu dodávky chromebooků; jejich dodávky ve třetím čtvrtletí rostly přibližně o 90 % ve srovnání se stejným obdobím před rokem. Poptávka po nich souvisí zejména s výukou na dálku – speciálně v USA. Při započtení chromebooků rostl trh PC meziročně o 9 %, přičemž na chromebooky by na tomto kombinovaném trhu připadalo asi 11 % všech dodaných zařízení.
Pořadí prvních třech největších dodavatelů zůstává od přechozího čtvrtletí nezměněno, nicméně Lenovo zvětšilo díky rekordnímu čtvrtletí svůj náskok před HP. Spotřebně orientované značky jako Apple, Acer a Asus zaznamenaly rychlejší růst než zbytek trhu.
Tabulka 1: Předběžný odhad dodávek PC v 3Q2020 podle výrobce (tisíce kusů).
Výrobce |
3Q20 Dodávky |
3Q20 Tržní podíl (%) |
3Q19 Dodávky |
3Q19 Tržní podíl (%) |
3Q20-3Q19 Změna (%) |
Lenovo |
18 310 |
25,7 |
16 903 |
24,5 |
8,3 |
HP Inc, |
15 447 |
21,6 |
15 335 |
22,3 |
0,7 |
Dell |
10 827 |
15,2 |
11 343 |
16,5 |
-4,6 |
Apple |
5 513 |
7,7 |
5 139 |
7,5 |
7,3 |
Acer Group |
5 085 |
7,1 |
3 928 |
5,7 |
29,5 |
ASUS |
4 747 |
6,7 |
4 206 |
6,1 |
12,9 |
Ostatní |
11 448 |
16,0 |
12 014 |
17,4 |
-4,7 |
Celkem |
71 377 |
100,0 |
68 869 |
100,0 |
3,6 |
Zdroj: Gartner, říjen 2020
Data zahrnují stolní PC, notebook a ultrapřenosná prémiová zařízení (jako je např. Microsoft Surface), nezahrnují ale Chromebooky či iPady.
Lenovo si udrželo první místo na světovém trhu, se čtvrtletními dodávkami překračujícími vůbec poprvé hranici 18 milionů kusů. Podobně jako ostatní výrobci, také Lenovo zaznamenalo pokles dodávek stolních PC – nicméně menší než například HP či Dell, neboť své stolní počítače prodává též v Číně, kde poptávka naopak rostla.
HP rostlo pomaleji než trh zejména díky propadu dodávek stolních PC o 30 % meziročně, ve druhém čtvrtletí roku 2020 tak dodalo jen o 0,7 % počítačů víc. Společnost také v srpnu 2020 oznámila, že má poměrně velké množství nevyřízených objednávek vzhledem k pokračujícím problémům s dodávkami komponent vinou pandemie. HP se ve velkém zaměřilo na chromebooky a bylo v tomto segmentu jedničkou.
Nepřetržitých 17 kvartálů růstu ukončil v tomto čtvrtletí Dell poklesem o 4,6 % zejména vinou orientace na podniková PC, spíše než počítače pro spotřební segment. Společnosti sice rostly prodeje přenosných PC, prudký pokles prodeje stolních modelů ale tento růst dokázal víc než kompenzovat. Propad Dellu je jedním z indikátorů výdajové opatrnosti firem v reakci na stav ekonomiky ve většině rozvinutých zemí.
Zatímco na americkém trhu rostly prodeje PC meziročně o 11,4 % (v případě mobilních PC pak dokonce o 29 %), v regionu EMEA (Evropa, střední východ a Afrika) byl růst jen minimální – pouze 0,4 % meziročně na 19,5 milionu kusů. I v Evropě hrála roli větší poptávka koncových zákazníků – spotřebitelů, které pomohly slevy modelů pro děti a studenty i špičkové herní stroje. Asijsko-pacifický region rostl meziročně o 3,3 %, oproti předchozímu čtvrtletí pak dokonce o 16,5 %, což indikuje rychlou obnovu po propadu způsobeném pandemií – a realizaci odložených nákupů státními organizacemi i soukromou sférou.