V polovině příštího desetiletí by mohlo být 43 procent aut na evropských silnicích plně nebo částečně autonomních. Podmínkou je vytvoření vhodného legislativního a regulačního prostředí. Vyplývá to ze studie Deloitte, kterou dnes na tiskové konferenci prezentovala společnost Ericsson. Plně autonomní vozy jsou samořiditelné vozy, kdy jízdní systém vozu provádí všechny úkony řízení.
Auta s funkcemi, jako jsou asistenti parkování, adaptivní tempomat nebo asistent jízdy v pruzích, tedy takzvaná vozidla s automatizací prvního stupně, už jsou k dispozici řadu let. Aktuální vozy s automatizací druhého stupně jsou vybaveny tempomatem, který bere ohled na okolní provoz, a automatickým řízením. Automatizace třetího stupně znamená, že jízdní systém vozu provádí všechny dynamické úkony řízení, ovšem s předpokladem, že v případě nutnosti zasáhne lidský řidič. Stupně 4 a 5 budou vyžadovat více než jen modernizaci současných technologií. V první řadě bude potřeba důkladná regulace jejich provozu, ale i vyřešení právních otázek, například odpovědnosti za nehodu robotického vozu.
Výhody propojené autonomní dopravy bude možné využít pouze v případě, kdy bude k dispozici vhodná síť a infrastruktura. Hlavním předpokladem je dostatečně výkonné mobilní připojení v podobě 5G. „Tento standard má dvěstěkrát nižší latenci, tedy prodlevu mezi příjmem a odesíláním dat, než sítě čtvrté generace. Navíc 5G dokáže připojit až 100 zařízení na metr čtvereční, což umožní spolupráci velkého počtu zařízení na bázi Internetu věcí na silnici od samotných aut po všemožné senzory. Mezi další klíčové technologie silničního provozu budoucnosti patří cloudová řešení a tzv. edge computing, jež umožní rozložit výpočetní kapacity celého ekosystému efektivnějším způsobem,“ uvedl dnes ředitel pro strategie, portfolio a rozvoj společnosti v Ericsson Connected Vehicles Magnus Gunnarsson.
Trh s připojenými auty ale roste již nyní. Nedávná predikce společnosti Statista očekává, že do roku 2025 dosáhne tento trh celosvětově hodnoty téměř 3,6 bilionu Kč. Připojená auta jsou podle této společnosti nicméně pouze evolučním krokem k vysoce automatizovaným a časem i plně autonomním vozidlům, která zcela změní představu o tom, co je to osobní automobil. Jednotlivé značky vozidel budou méně důležité než software a služby kolem nich; samotné auto bude pouze hardwarovou platformou pro integrovaná dopravní řešení, uvádí predikce.
Podle analytiků poradenské firmy Kearney dnes hodnotu vozu tvoří z 90 procent hardware a z deseti procent software. Přibližně za 15 let poklesne podíl hardwaru na 40 procent a naopak posílí software (40 procent) a obsahová data jako mapy a podobně (20 procent).