Česko by mohlo do roku 2030 zvýšit díky digitální ekonomice své roční HDP o 15 miliard eur, tedy zhruba 360 miliard Kč. Tahounem růstu bude nadále elektronický obchod a rozvíjející se sektor informačních technologií. V celé střední Evropě by mohlo HDP díky digitálním technologiím vzrůst o 200 miliard eur. Vyplývá to ze studie poradenské firmy McKinsey.
Digitální ekonomika střední Evropy mezi lety 2019 a 2021 podle ní rostla tempem 13 procent ročně a doháněla tím velkou pětku, kterou tvoří Francie, Německo, Itálie, Španělsko a Velká Británie, rostoucí o sedm procent. Česká digitální ekonomika v tomto období rostla tempem deset procent ročně. Český e-commerce dosáhl růstu 17 procent ročně a udržel si tak prvenství v tržbách na obyvatele mezi zeměmi střední a východní Evropy, vyplývá ze studie.
Internetový obchod v Česku a dalších zemích střední Evropy i nadále poroste i přes postcovidové zpomalení, uvedla společnost McKinsey. Podíl e-commerce na celkovém obchodu, který v Česku dosahuje 18 procent a v celém regionu 16 procent, je totiž stále nižší než u zemí velké pětky (21 procent) nebo u světových digitálních lídrů, dodala.
Dalšímu růstu podle ní pomůže zvyšování pohodlnosti internetových nákupů, rozšiřující se dostupnost produktů a služeb, výhodnější ceny, jednoduché platby a spolehlivé dodávky zboží. Dále pak rozvoj on-line tržišť, digitální inovace s cílem maximalizovat komfort po zákazníky v oblasti plateb, rychlého doručení zboží a jeho snadného vrácení.
Region má podle studie McKinsey velkou šanci urychlit růst informačních technologií. Příležitostí je očekávaná největší realokace kapitálu v dějinách vyvolaná potřebou dekarbonizace a zvyšující se orientace vedení firem na budování nových podniků a inovace.
„Manažeři očekávají, že za pět let budou nové podniky, produkty a služby přinášet až polovinu výnosů jejich společností. Ukazuje se, že investice do akcií společností úspěšných v budování nových podniků mají navíc 1,5krát vyšší pravděpodobnost dosažení nadprůměrné návratnosti v porovnání s investicemi do ostatních firem,“ uvedl řídící partner McKinsey Dan Svoboda.
Budování nových podniků by se podle firmy mohlo zaměřit technologie, ve kterých má střední Evropa silnou pozici a dokáže konkurovat na celosvětové úrovni, například čisté technologie, nové materiály a potenciálně také automatizace výroby, konektivita nebo biotechnologie. Střední Evropa může akcelerovat svou digitální ekonomiku také proexportní orientací, dodala společnost.