Česká obchodní inspekce kontroluje e-shopy a on-line tržiště, takzvané marketplace, v souvislosti se slevovou akcí Black Friday a dalšími slevovými akcemi, kdy někteří internetoví prodejci v minulosti například porušovali zákonem stanovené postupy a uváděli slevy z uměle navýšených cen. ČTK o tom dnes informoval mluvčí ČOI František Kotrba. Inspekce doporučuje, aby si spotřebitelé vždy důkladně ověřili internetového prodejce.
Inspekce se při plánovaných kontrolách i na základě podnětů spotřebitelů zabývá v souvislosti se slevovými akcemi rovněž kontrolami dodržování povinností prodávajících při uvádění slev. Od loňského roku platí novela zákona o ochraně spotřebitele, podle které musí být sleva vypočtena z nejnižší ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván za posledních 30 dní.
ČOI od dubna též provádí komplexní kontroly on-line tržiště Temu, které se týkají také bezpečnosti výrobků či technických požadavků na výrobky. „Aktuálně se uskutečňuje v souvislosti s Temu společný postup kontrolních orgánů v rámci EU, kterého se účastní i ČOI jako jeden z orgánů příslušných pro vymáhání dodržování právních předpisů unie na ochranu zájmů spotřebitelů. Společný postup je veden příslušnými orgány z Belgie, Německa a Irska, koordinuje ho Evropská komise,“ uvedl Kotrba.
Vzhledem k tomu, že krátce po Vánocích začne další vlna slev a výprodejů, ČOI doporučuje, aby si spotřebitelé důkladně ověřili, od koho na internetu nakupují. „Spotřebitel musí v případě distančních forem nákupu vědět, s kým uzavírá smluvní vztah, je proto klíčové, aby prodejce uváděl všechny důležité identifikační údaje jako je jméno, adresa sídla, e-mailovou adresu a telefon, v případě českého subjektu též IČO a dále obchodní podmínky,“ připomněl mluvčí.
Jestliže tyto údaje e-shop neuvádí, jde o anonymní e-shop. ČOI rozhodně doporučuje, aby se spotřebitelé obrátili na jiného dodavatele. „Ne každý e-shop, který je psán i kvalitní češtinou a má koncovku .cz, musí být e-shopem, který sídlí v ČR. Proto je potřeba znát provozovatele a ověřit si, kde sídlí, protože uplatnění například práva na odstoupení od smlouvy do 14 dnů či práva z vadného plnění může být v zemích s nízkou vymahatelností spotřebitelských práv velmi obtížné,“ doplnil Kotrba.
Spotřebitelé se s dotazy a stížnostmi obracejí i na ministerstvo průmyslu a obchodu. „Často se stává, že spotřebitel nakupující na internetu si vůbec není vědom toho, že se pohybuje na on-line tržišti, a ne v klasickém e-shopu. Zjistí to až v okamžiku, kdy nastane nějaký problém, zpravidla když zboží není doručeno, nebo se ho nedaří reklamovat,“ uvedl ministr průmyslu Lukáš Vlček (STAN). Proto se sešel s ředitelem ČOI, se kterým jednal o posílení kontrol zaměřených na férovost slev a správné informování spotřebitelů, dodal.