Česká obchodní inspekce v 1. čtvrtletí 2020 provedla 164 kontrol českých e-shopů a porušení právních předpisů zjistila u 142 z nich. „Výsledky kontrolní akce potvrdily, že v oblasti internetového prodeje dochází neustále k vysokému počtu porušování práv spotřebitele. Stav za stejné období minulého roku se v podstatě nezměnil. Nedostatky dále přetrvávají zejména u poskytování kompletních informací o výrobcích a službách. Prodávající se často uchylují i k nekalým obchodním praktikám,“ uvedl ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Celkem ČOI zjistila 278 případů porušení zákona o ochraně spotřebitele. Provozovatelé e-shopů nejčastěji neinformují spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo neposkytují informace související s uplatněním práva reklamace. I nadále obchodníci používají i nekalé obchodní praktiky, jelikož často přetrvávají nedostatky u poskytování kompletních informací o prodávaných výrobcích a službách.
Kontrolní výsledky, i přes zjištěné procento porušení právních předpisů (86,6 %), nelze považovat za skutečný odraz stavu elektronického obchodování v ČR. Kontroly jsou i nadále prováděny po předchozím monitoringu, kdy jsou vybíráni prodejci s možným problémovým sortimentem. Jedná se např. o prodej hraček, prodej výrobků, u kterých je podezření z porušení některých práv duševního vlastnictví, prodej textilních výrobků s podezřením na cizojazyčný popis údajů o materiálovém složení aj.
Česká obchodní inspekce na základě zjištěných porušení právních předpisů v 1. čtvrtletí uložila pravomocně 162 pokut v celkové hodnotě 1 603 500 Kč.