Tencent dočasně ztratil korunu největší asijské společnosti podle tržní hodnoty ve prospěch tchajwanského výrobce čipů TSMC.
Čínské internetové společnosti Tencent Holdings stoupl ve druhém čtvrtletí zisk o 29 procent na 42,6 miliardy jüanů (142,9 miliardy Kč). Měla pomalejší tempo růstu než loni a v letošním prvním čtvrtletí, kdy pandemie covidu-19 vedla k prudkému zvýšení počtu uživatelů videoher této firmy v Číně i v zahraničí. Investoři s obavami sledují postup čínských regulačních úřadů proti technologickým firmám.
Hospodářské výsledky za druhý kvartál i tak předčily očekávání 13 analytiků dotazovaných společností Refinitiv, kteří v průměru prognózovali čistý zisk 34,4 miliardy jüanů. Tržby společnosti stouply o pětinu na 138,3 miliardy jüanů. Tržby generované hrami pro chytré telefony vzrostly o 13 procent.
Investoři se obávají, že se Tencent bude nadále potýkat s regulačními zásahy čínských úřadů. Jejich opatření jsou zaměřená na několik odvětví, nejvíce si všímají technologických firem. Peking upevňuje svůj vliv nad internetovými platformami.
Odkazuje přitom na riziko zneužívání tržní síly k potlačování konkurence, zneužívání informací o spotřebitelích a porušování práv spotřebitelů. V posledních měsících udělil vysoké pokuty některým společnostem včetně Tencentu a a internetového prodejce Alibaba.
Tencentu úřady zamezily uzavírat exkluzivní licenční smlouvy. Regulátor se též rozhodl zablokovat plány Tencentu na sloučení stránek pro streamování videoher Huya a DouYou kvůli obavám z monopolního postavení na trhu.
Akcie této největší herní společnosti na světě z hlediska tržeb dále klesly vlivem článku ve státních médiích, který online hry označil za „opium duše“ a vyjádřil obavy z jejich dopadu na děti. Propad akcií způsobil, že Tencent na začátku týdne dočasně ztratil korunu největší asijské společnosti podle tržní hodnoty ve prospěch tchajwanského výrobce čipů TSMC. Akcie Tencentu od 3. srpna, kdy byl článek zveřejněn, odepsaly přibližně osm procent.
Společnost od té doby oznámila nová opatření, jejichž cílem je omezit čas i peníze, které děti vynakládají na hraní her.