Čeští vydavatelé se připojili k výzvě evropských vydavatelských asociací vůči společnosti Google, ve které odmítají její rozhodnutí blokovat ve svém vyhledávači obsah pro jedno procento uživatelů v osmi vybraných zemích EU. Asociace online vydavatelů (AOV), Česká unie vydavatelů (ČUV), Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) to považují za jednostranný krok, kterým firma zneužívá své dominantní postavení.Uvedly to dnes v tiskové zprávě.
Google dnes zopakoval, že prostřednictvím testu analyzuje dopad zobrazování zpravodajského obsahu ve vyhledávání Google a ve službách Google Zprávy a Google Discover. „V souvislosti s experimentem, který probíhá v osmi zemích EU, bychom rádi zdůraznili, že vydavatelé nás opakovaně žádali o více informací ohledně hodnoty zpravodajského obsahu pro Google. V reakci na tyto žádosti jsme se rozhodli spustit časově omezený test na jednom procentu uživatelů v Belgii, Chorvatsku, Dánsku, Řecku, Itálii, Nizozemsku, Polsku a Španělsku, s cílem získat ještě objektivnější data. Tento test v České republice neprobíhá,“ řekla dnes ČTK mluvčí Google ČR Alžběta Houzarová.
Vydavatelé podle svého sdělení považují za nepřijetelné, aby dominantní platformy svévolně omezovaly přístup evropských uživatelů internetu k informacím a zneužívaly své tržní postavení k nátlaku na vydavatele. „Miliony obyvatel EU tímto krokem omezila v jejich právu na svobodný přístup k informacím a současně tím svévolně narušuje nezávislost médii, chráněnou právem EU,“ uvedli vydavatelé.
Krok nemůže podle vydavatelských asociací dosáhnout deklarovaného cíle, tedy poskytnout regulátorům relevantní data pro jednání o licencích s vydavateli, protože probíhá bez řádné metodologie, netransparentně a po nespecifikovanou dobu. „Dle všeho se tak jedná o další z řady kroků, kdy společnost Google zneužívá svého tržního postavení k nátlaku na vydavatele, kteří v souladu s evropskou směrnicí o autorském právu nárokují odměnu za užití svého obsahu na jejích službách,“ dodali v tiskové zprávě.
V podobném duchu podle tvůrců obsahu firmy Google a Meta dlouhodobě zneužívají své tržní postavení také v ČR. Dosah vydavatelského obsahu pro všechny české uživatele mimo jiné potlačují tím, že odebraly tzv. snippety, aby se údajně vyhnuly „nepřiměřenému finančnímu a provoznímu riziku“ v souvislosti s implementací směrnice v ČR. I v tomto případě je podle vydavatelů způsob provedení zcela netransparentní a postup neodpovídá deklarovanému cíli.
„Bohužel, dodatky k novému autorskému zákonu z roku 2022 pro nás vyústily v tak nepřiměřená finanční a operační rizika, že jsme neměli jinou možnost než přestat zobrazovat náhledy zpráv ve Vyhledávání a Zprávách. Nadpisy a linky v Česku nadále zůstávají viditelné pro všechny uživatele,“ dodala mluvčí Google.
Na seznam zemí, kde byl test oznámen, byla původně zařazena také Francie, ale po zásahu státu ji Google ze seznamu vyřadil. Podobně by se podle vydavatelů mělo stát jednání Google a Mety v České republice v brzké době „zájmem orgánů veřejné moci“.
Během testovacího programu nemají být dotčeny platby, které Google vyplácí evropským vydavatelům v reakci na evropskou směrnici o autorských právech.
Vydavatelé po celém světě si v posledních letech stěžují na rostoucí dominanci velkých technologických firem v reklamě. Jejich podíl na příjmech od inzerentů kvůli tomu klesá. Podle analytiků je Google nejdominantnější digitální reklamní platformou na světě.