Tuzemská firma Rossum, která buduje platformu pro zpracování dokumentů kolujících mezi firmami za pomoci umělé inteligence, získala investici zhruba 2,2 miliardy korun (100 milionů dolarů). Jde o třetí nejvyšší částku, kterou kdy získal český startup. Investici vedl americký fond rizikového kapitálu General Catalyst. K němu se přidali stávající investoři Rossumu, britské fondy SeedCamp a Local Globe i český Miton. Firma to uvedla v tiskové zprávě.
Získané peníze využije Rossum k další expanzi, především k rozšiřování týmu o špičkové odborníky. Firma, která za poslední rok zpětinásobila své tržby a rozrostla se ze 60 na 140 lidí, chce během následujícího roku až dvou do týmu najít další stovky specialistů v oblastech od výzkumu umělé inteligence přes vývoj produktu až po marketing a obchod. Součástí plánu je výzkumné centrum v Praze pro další vývoj technologie umělé inteligence ve spolupráci s českými univerzitami.
„Pro Česko je to mimořádně dobrá zpráva. Rossum sídlí v Praze a právě do Prahy bude v následujících letech najímat stovky vysoce kvalifikovaných lidí. Díky firmám jako Rossum, Rohlík a dalším nadějným startupům vzniká v Česku technologický ekosystém, který může nakopnout českou ekonomiku jako celek,“ uvedl partner Mitonu Tomáš Matějček.
Firmu v roce 2017 založili tři výzkumníci umělé inteligence. Rossum se zaměřuje na velké společnosti. Mezi jeho české zákazníky patří Rohlík.cz nebo Kiwi, z globálních firem například Siemens, Veolia či Bosch. Technologii Rossumu používají i expandující globální technologické firmy Celonis a Flexport.
„Chceme, aby díky Rossumu všechny firmy na světě mluvily stejným jazykem. Formát dokumentů najednou nebude způsobovat komunikační bariéru. Je to podobné jako ve světě lidí, kdyby neexistovala jazyková bariéra, aniž bychom se museli učit jiný než svůj rodný jazyk,“ uvedl spoluzakladatel Rossumu Tomáš Gogár.
Dvě dosud největší investice na tuzemské startupové scéně získala služba pro rozvoz potravin Rohlík.cz, která inkasovala 190 milionů eur (4,85 miliardy Kč) a poté dalších 119 milionů eur (tři miliardy korun). Následuje firmy ProductBoard s investicemi 72 a 45 milionů dolarů.