ČRa testují možnost, jak servisovat své vysílače za plného provozu. Pomocí dronů zkouší monitorovat stav svých zařízení a plánovat rozsahy oprav bez nutnosti odstávek.
První testovací lety proběhly úspěšně v polovině srpna na vysílači Svatoboru. V září byl dron poprvé zkušebně využit při reálné kontrole stavu nejvyšší stavby v ČR – vysílače v Liblicích u Českého Brodu.
Servisovat vysílače za plného provozu je prakticky nemožné. Spuštěný vysílač je pod vysokým elektrickým napětím a vytváří ve svém těsném okolí ionizující záření mající na lidské tělo negativní efekt. Létajícím UAV zařízením to ale příliš nevadí. Drony mohou pomoci také lépe naplánovat opravy, protože ukáží místo a rozsah poškození míst na vysílači a servis se tak může připravit na konkrétní potřebný zásah a obstarat potřebné náhradní díly v dostatečném předstihu. Tím by se mohla zkrátit i doba nutných odstávek.
Všechny dosavadní testovací lety proběhly na výbornou a prokázaly, že tyto drony je možné bezpečně použít při chodu vysílače. „Jediným zádrhelem bylo rušení přenosu obrazu z kamery dronu do našeho počítače na zemi. To se dá ale snadno vyřešit úpravou frekvence. Každopádně provoz našeho dronu neměl na chod vysílače vůbec žádný vliv,“ popisuje testovací lety Jiří Karpeta, spolumajitel firmy Robodrone, která létající roboty provozuje.
Novinkou, která bude Českým Radiokomunikacím k dispozici teprve od října, je dron s nosností 15 kilogramů. Tento robot dokáže unést i speciální stabilizátor, díky kterému je možné natáčet povrch vysílače v rozlišení 4k. Díky takto kvalitnímu obrazu rozpozná technik ze země i ty nejmenší detaily. Zkušební let s natáčením 4k záznamu se uskuteční poprvé koncem měsíce a bude to v České republice první takové využití dronu.
České Radiokomunikace usilují i o další unikátní využití dronů. V rámci výzkumné platformy ČRa Labs pracují na nové metodě pro zjištění kvality vysílacího signálu. „Vyvíjíme technologii, s jejíž pomocí by drony mohly měřit sílu vyzařovacího diagramu antény. Náklady na změření jednoho vysílače prostřednictvím pilotovaného vrtulníku dosahují až půl milionu korun. Při použití dronů by nás jedno měření stálo řádově méně,“ dodává Libor Kubišta.