V ČR dosáhly v roce 2016 celkové obraty e-shopů jen za prodej zboží hodnoty 98 mld. Kč.
Díky těmto výsledkům se tak již prodej po internetu podílel na celém českém maloobchodě 9,5 %.
Údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a Ecommerce Europe srovnávají podíl e-shopů v jednotlivých evropských zemích.
„Na českou e-commerce jsme se dívali vždy především z pohledu celkových obratů, počtu e-shopů či jednotlivých kategorií. Tentokrát jsme se rozhodli za pomoci dat, které jsme získali prostřednictvím nadnárodní asociace Ecommerce Europe, porovnat, jak si naše internetové obchody vedou z pohledu celkového významu v retailu oproti ostatním státům EU,“ komentuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Na špičce žebříčku se umístilo Dánsko, ve kterém dosahuje podíl e-commerce na maloobchodě výjimečných 24 %. Podle očekávání hraje e-commerce významnou roli ve Velké Británii, kde se podílí na maloobchodních tržbách 20,9 %. Velká Británie patří dlouhodobě na absolutní vrchol evropského on-line prodeje a je také často inspirací ostatním obchodníkům v Evropě. S poměrně velkým odstupem pak dosáhlo třetího nejlepšího výsledku Německo, ve kterém internetoví prodejci dosáhli podílu svého odvětví ve výši 11,2 %. Čtvrtý je následně Island s 10,2 % a pak již Česká republika s 9,5 %. Naopak nejméně významné jsou zatím z pohledu celé ekonomiky e-shopy v Bulharsku (1,3 %), Itálii (2,6 %) a Maďarsku (2,7 %).
„Očekáváme, že význam e-commerce bude i nadále stoupat. Již v roce 2017 by měly obraty e-shopů dosahovat k 115 miliardám korun a tím zřejmě překonají hranici 10% podílu na českém maloobchodě,“ uzavírá Jan Vetyška.