Česká obchodní inspekce pravomocně uložila v 1. čtvrtletí 2018 celkem 285 pokut v hodnotě 2 324 500 Kč.
Česká obchodní inspekce v prvním čtvrtletí provedla 270 kontrol provozovatelů e-shopů. Porušení právních předpisů zjistila téměř v 90 % případů. Nejvíce obchodníci porušovali zákon o ochraně spotřebitele, kdy neinformovali spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení sporů, používali klamavé obchodní jednání nebo neposkytli informace o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace.
V 1 případě byl porušen paragraf, který vymezuje agresivní obchodní praktiku: spotřebiteli byly dodány výrobky, které si neobjednal a s prodávajícím nikdy nebyl v kontaktu, navíc bylo dodání výrobku načasováno na předvánoční období.
„V porovnáním s prvním čtvrtletím roku 2017 se situace téměř nezměnila. Provozovatelé některých e-shopů stále neuvádí na svých internetových stránkách subjekty mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. A právě tyto subjekty jsou jednou z možností jak pomáhat spotřebitelům. Dále se ČOI stále více setkává s tím, že v rámci internetového obchodování se rozšiřuje nabídka výrobků a služeb prostřednictvím sociálních sítí a aukčních portálů. ČOI bude tyto nové trendy sledovat a reagovat na ně při kontrolní činnosti,“ uvedl ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Poměr zjištěných porušení a počtu provedených kontrol je do značné míry ovlivněn zaměřením kontrolní činnosti, jelikož ČOI se soustřeďuje na subjekty, jejichž webové stránky již v prvotním zkoumání vykazují nedostatky. Jednotlivé inspektoráty pak také cíleně kontrolují problémové internetové obchody, na které v mnoha případech upozornili spotřebitelé.
Česká obchodní inspekce pravomocně uložila v 1. čtvrtletí 2018 celkem 285 pokut v hodnotě 2 324 500 Kč. Ve sledovaném období byla nejvyšší pravomocná pokuta uložena provozovateli webového portálu www.mincovni-obchod.cz v celkové výši 400 000 Kč. Jedná se však o pokutu za více porušení, například za opakované zasílání nevyžádaných zásilek v rámci tzv. „sběratelského servisu“.
Druhá nejvyšší pokuta ve výši 60 000 Kč byla uložena provozovateli www.rajpradla.cz za nedodržení deklarovaného termínu doručení objednávky spotřebitele včetně tohoto, že provozovatel e-shopu deklaroval na svých webových stránkách, že „veškeré zboží máme skladem“, ačkoli po objednávce společnost uvedla termín doručení 11 dní, tento termín však provozovatel nedodržel ani jednou během tří objednávek provedených inspektory ČOI.
Třetí nejvyšší pokuta 53 000 Kč byla uložena provozovateli webových stránek www.slevyjakokrava.cz a www.kralovskanabidka.cz, který mimo jiné nabízel padělky značkových výrobků, tím se dopustil nekalé obchodní praktiky a neinformoval spotřebitele řádně o možnosti reklamace.