Česká e-commerce skončila 12 % pod loňským rokem, nad úrovní covidového roku 2020

Obrat e-shopů v roce 2022 skončil 12 % pod úrovní loňského roku, o jednu miliardu překonal útraty Čechů na internetu v roce 2020. Online nákupy se nesly ve znamení rozšiřování sortimentu. Podíl nejsilnějšího segmentu, kterým je elektronika, na celkovém obratu meziročně opět mírně klesl, podíl jiných segmentů jako je například hobby či dům a zahrada naopak rostl. Mírná konsolidace, která výrazněji bude pokračovat hlavně v prvním pololetí tohoto roku, začala mezi e-shopy, jejich počet v roce poklesl na aktuálních 50 100. Pravidelné shrnutí vývoje české e-commerce v uplynulém roce přináší analýza Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Jaro a léto, tedy druhý a třetí kvartál, byly pro e-commerce o dost příznivější, meziročně se v tomto období obrat e-commerce pohyboval jen jednotky procent pod úrovní předešlého roku. Citelné ochlazení přišlo až na podzim a provázelo i start vánočních nákupů. celoroční úutrata nakonec byla 197 miliard Kč.

Už uplynulé roky nastartovaly v segmentu e-commerce trend, který se stal pro rok 2022 tím nejvýznamnějším, a to rozšiřování sortimentu, který zákazníci v e-shopech kupují. „Zákazníci změnili své nákupní zvyklosti, a ještě více se ukázalo, jak naše nákupní chování ovlivňují vnější okolnosti. V průběhu celého roku se dostával na žebříčky nejprodávanějších kategorií sortiment, který by byl v předchozích letech online téměř těžko představitelný,“ popisuje změny uměny v zákaznickém chování šéf české Heureky Honza Mayer. Na jaře tak například vyskakoval o stovky procent zájem o zahradní skleníky, podpora Ukrajiny vyšvihla zájem o elektrocentrály (258 %) nebo zdravotnický sortiment. Vlivem energetické krize meziročně raketově vzrostl zájem o topenářský sortiment jako jsou kamna (117 %), sporáky na tuhá paliva (147 %) nebo olejové radiátory a podobně.

„Naopak především koncem roku mezi lidmi stagnoval zájem o v minulých letech oblíbenou bílou elektroniku typu robotické vysavače (- 42 %) nebo sušičky prádla (- 39 %), tedy obecně řečeno o věci, které bezprostředně nejsou potřeba nebo jejich koupě významně neušetří náklady,“ dodává Mayer. Skokany mezi kategoriemi se staly 3D tiskárny (+ 308 %) a elektrocentrály (+258 %), propadákem roky jsou testy na koronavirus (- 63 %) nebo výčepní zařízení (- 61 %).

Počet e-shopů na českém trhu poprvé v historii poklesl, což je podle odhadů Heureky počátek začínající konsolidace, která v plné míře nastoupí v prvním pololetí roku 2023. „Větší úbytek e-shopů čekáme hlavně v první polovině tohoto roku. Obchodníci nakupují zboží na novou sezónu, a do cen už se tak s největší pravděpodobností promítnou zvýšené náklady na energie, přepravu a další,“ říká Tomáš Braverman, CEO Heureka Group, a dodává: „To u některých e-shopů může způsobit existenční problémy, což podpoří částečnou konsolidaci trhu. Spíše, než o prodejní procesy s velkou valuací se bude jednat o slučování hráčů a přebírání závazků.“

Významným trendem logistiky je v posledních letech hlavně zvyšování efektivity expedice, zavádění robotických systémů a digitalizace přenosu dat v logistice.

 

Obrat e-commerce v ČR (v MLD Kč)

ROK 2019 ROK 2020 ROK 2021 ROK 2022
155 196 223 197
+ 15 % + 26 % + 14 % -12 %

Zdroj: Heureka.cz, APEK

Skokani roku 2022 (TOP 5 meziročně nejvíce rostoucích kategorií)

3D tiskárny

308 %

Elektrocentrály

258 %

Sporáky na tuhá paliva

147 %

Pásové pily

122 %

Krbová kamna

117 %

 

Exit mobile version