Velmi úspěšné druhé pololetí roku 2019 a především Vánoce podpořily další růst prodejů českých internetových obchodů. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e-shopů více než 155 miliard korun, což znamená meziroční růst 15 %. Na celém českém maloobchodu už se e-commerce podílí téměř z 13 %.
„Celkové on-line prodeje zboží v roce 2019 předčily naše očekávání. Druhé pololetí bylo pro internetové obchody velmi úspěšné, a tak můžeme hovořit o růstu o 15 % v porovnání s rokem 2018. Za e-shopy můžeme vyjádřit jednoznačnou spokojenost s konečnými výsledky,“ hodnotí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. V předvánočním období si nakonec zákazníci nakoupili on-line za více než 52 miliard Kč.
Úspěšný rok se projevuje také na celkovém podílu e-commerce na českém maloobchodě. Ten již dosahuje 12,7 % a každoročně roste. „Češi našim e-shopům důvěřují. Díky stále se zlepšujícím službám a široké nabídce doručení objednávají nakupující po internetu stále více zboží z kategorií, kterým ještě nedávno zcela dominovaly kamenné obchody. Zmínit lze nadále raketově rostoucí prodej potravin, ale také například drogerii,“ uvedl J. Vetyška.
Také v roce 2020 očekává Asociace pro elektronickou komerci další růst obratů z prodaného zboží po internetu. Vzhledem k již dosaženým vysokým hodnotám prodejů lze předpokládat mírné zpomalení. „Očekáváme, že česká e-commerce v novém roce poroste v rozmezí 10 až 15 %. Více nám ale prozradí až výsledky za první měsíce roku 2020,“ komentuje Vetyška. A jaká je největší výzva pro e-shopy na následujících 12 měsíců? „Internetové obchody se budou nadále snažit posunout především kvalitu doručení objednaných zásilek. Zlepšení v tzv. poslední míli bude i v roce 2020 velkým úkolem pro dopravce z oblasti e-commerce.“