Zákazníci si mohou prostor pro výcvik domodelovat až do centimetrového detailu.
Česká společnost Bohemia Interactive Simulations (BISim) vytvořila softwarový simulátor, který dokáže trojrozměrně zobrazit kterékoli místo na Zemi. Aplikaci využívají armády nebo záchranáři pro nacvičování svých zásahů. Výcvikem s použitím simulátorů od BISim projde víc než půl milionu vojáků západních zemí ročně. Armády tím šetří peníze, protože nácvik na simulátoru je levnější než ve skutečnosti. ČTK to řekl jeden z vedoucích softwarových designérů firmy Petr Mácha.
Dřívější verze simulátorů nabízely prostorově omezené mapy a pro zobrazení většího území se musely propojovat. S novým simulátorem VBS4 je možné zkoušet operace třeba pro celé západní pobřeží USA nebo pro celou Evropu, řekl Mácha. Firma na něm pracovala zhruba šest let.
Simulátory umožňují účastnit se cvičení nebo bojové akce ve vygenerované krajině z pozice vojáka, jehož postup může sledovat instruktor a na základě nahraného záznamu pak vyhodnotit, co bylo možné udělat lépe. „Na spoustu věcí, které se voják učí, nemusí být v terénu,“ podotkl Mácha. Simulace vycházejí levněji než tradiční cvičení, pro která se musí zprovoznit zakonzervovaná vojenská technika, zaplatit přesuny nebo munice. Bez těchto nákladů si vojáci při simulacích vyzkoušejí situace, které je čekají při opravdovém cvičení nebo ostrém nasazení.
Vojáci se pomocí simulátoru učí například dorozumění ve vysílačce, rozpoznávání maskování a vojenské techniky nepřítele, koordinaci nebo reakci na nepředvídatelné situace. Cvičí se buď u počítačů, nebo v uměle vytvořeném prostoru, třeba replice tanku. Armády simulace zpočátku využívaly pro secvičení malých vojenských jednotek, teď už se při nich i generálové zdokonalují v rozhodování při operacích, na kterých se podílí třeba i 5000 lidí, z nichž někteří zastupují protivníka.
Software je napsaný tak, aby si zákazníci mohli prostor pro výcvik domodelovat až na úroveň centimetrového detailu. „Když se cvičíte pro nasazení do Afghánistánu nebo do Mali, potřebujete znát pravidelnost stavby domů, jak vypadají ulice, jak můžou vypadat věci, ve kterých mohou číhat nástražné výbušné systémy,“ uvedl Mácha.
BISim podle něj na své simulace prodala dohromady desítky tisíc licencí většině armád zemí NATO, včetně USA, Británie, Francie, Švédska nebo Polska. Licence má nakoupené také česká armáda. Se simulátory od BISim se cvičí také třeba italští hasiči. Dalším tvůrcům simulací, třeba pro piloty nebo pro střelbu z ručních zbraní, firma poskytuje podkladové prostředí.
Pro ztvárnění krajiny i vojenské techniky firma využívá veřejně dostupné podklady. „Nechceme pracovat s utajenými daty,“ řekl Mácha. Některé armády si ale pro zapojení do simulací nechávají nasnímat například vozidla, což pak mezi sebou v NATO sdílejí. Cílem ale není zobrazení s maximem detailů. „Simulace nemusí být vůbec realistické. Mají být realistické jen do té míry, aby umožňovaly něco se naučit,“ poznamenal Mácha.
Základem pro simulátory od BISim byla počítačová hra Operation Flashpoint s tématem válečného konfliktu mezi Sovětským svazem a Západem, se kterou v roce 2001 prorazilo na světový trh české herní studio Bohemia Interactive. Oba podniky byly v minulosti propojené přes jednoho ze zakladatelů herního studia Marka Španěla, společnost BISim ale v roce 2013 koupil podle médií za stovky milionů korun globální investiční fond Riverside.
BISim celosvětově zaměstnává zhruba 300 lidí, páteř týmu tvoří víc než 130 vývojářů v Praze. Podle své účetní závěrky ve Sbírce listin firma předloni vykázala obrat přes 640 milionů korun a zvýšila zisk po zdanění o víc než třetinu na 156,8 milionu Kč.