V Číně je exportní přeprava dotovaná státem, DPH a clo ale může nákup prodražit.
Počty zásilek, které si Češi objednávají z čínských internetových obchodů, rychle rostou. Většinu (96 pct) z nich tvoří ty, jejichž cena nepřekročila limit 22 eur a nemusí z nich být odvedena DPH. Z těchto zásilek 60 procent je z Číny. Na dalších místech figurují Singapur, USA nebo Hongkong. Nemalá část zásilek má podhodnocenou cenu, aby se příjemce vyhnul placení cla či DPH. Loni přišlo do ČR podle údajů Celního úřadu Praha Ruzyně meziročně o téměř polovinu víc zásilek – celkem 15,7 milionu.
Zatímco v lednu 2016 úřad registroval celkem 868.439 zásilek, o rok později jich bylo 1,080.471, a v letošním lednu 2,396,059 zásilek. U zásilek u kterých je deklarovaná hodnota přes 22 eur dosahuje průměrná hodnota objednaného zboží 2500 Kč a 36 procent tvoří zásilky z Číny nebo Hongkongu.
„Velmi často se setkáváme s případy podhodnocených zásilek. V těchto případech, kdy vzniknou pochybnosti o deklarované celní hodnotě, tj. deklarovaná hodnota zboží je výrazně nižší než hodnota u obdobných dovozů, celní úřad přistupuje k vydání výzvy k odstranění pochybností, tzn. požaduje doložit dodatečný důkaz o ceně skutečně placené,“ uvedla mluvčí Celního úřadu Praha Ruzyně Šárka Miškovská.
Podle společnosti Gerlach, která poskytuje celní služby, celní správa má již velmi dobré povědomí, které e-shopy uměle sráží ceny zboží. „Nakonec DPH a clo může převýšit samotnou cenu zboží a nákup vyjde pěkně draze. Radil bych se dívat na recenze na internetu, zjišťovat pečlivě, jak to s cenami zboží je. Ne vždy je totiž uváděná cena na e-shopu tou konečnou,“ uvedl ředitel Luděk Procházka. Zejména je podle něj třeba se vyvarovat nabídek na dodání faktur pro celní účely, kde je uvedena nižší cena za zboží, než cena skutečně uhrazená.
Nákupy v zahraničí Čechům zlevňuje sílící kurz koruny k dolaru či čínskému jüanu. Některé zboží se tak vyplatí koupit on-line v cizině i přes povinnost doplácet clo či DPH u větších nákupů ze zemí mimo EU. Podle statistik Sdružení pro bankovní karty útraty Čechů v zahraničních e-shopech či při rezervacích ubytování a letenek od loňského ledna do září dosáhly 24,5 miliardy korun.
Podle ředitele internetové přepravní služby Zaslat.cz Miroslava Michalko Češi nejčastěji kupují v čínských e-shopech drobnou elektroniku, různé doplňky a levnější smartphony. V Číně je podle něj exportní přeprava dotovaná státem, což je pro tamní e-shopy velká konkurenční výhoda. „Proto jsou tyto e-shopy schopné nabídnout doručení balíku přes půl světa zdarma nebo expresní přepravu jen za pět či osm dolarů,“ dodal Michalko. Navíc, větší čínští prodejci již často posílají své zboží z Evropy, kde otevírají vlastní sklady.
V čínských e-shopech nakupuje již 42 procent českých uživatelů internetu. Vyplynulo to z nedávného průzkumu pro společnost ESET. Obchody jako Aliexpress.com, Dresslink.com, dx.com, Tinydeal.com, Lightinthebox.com, Choies.com či Everbuying.net jsou v popularitě na druhém místě hned za českými internetovými obchodníky.
V případě, že zásilka je levnější než 22 dolarů, není nutné platit DPH ani clo. Pokud stojí od 22 až 150 euro platí se DPH 21 procent. Při ceně nad 150 euro je nutné uhradit DPH i clo.