IBM uzavřela kontrakt s americkou zdravotní pojišťovnou WellPoint.
Dodá jí systém Watson, který bude lékařům pomáhat se stanovením
diagnózy i navrhovat léčbu.
Watson se proslavil svým vítězstvím v soutěži Jeopardy (obdoba našeho
Riskuj), když prokázal schopnosti konverzace v reálném čase. Na jednu
stranu byl schopen získávat relevantní informace extrakcí z obrovských
databází, na druhou stranu pak zvládal nejen syntax a sémantiku, ale
dokázal porozumět i jemným významům lidského jazyka, např. ironii nebo
metafoře.
Systém bude tedy i ve společnosti WellPoint s pacientem konverzovat a
přitom procházet lékařské záznamy, aktuální informace z výzkumu,
historii pacientovy anamnézy atd.
Na tomto základě pak navrhne
diagnózu a léčbu; nebude však pracovat samostatně, ale lékaři pouze
asistovat. IBM tvrdí, že odpověď (respektive spíše další doplňující
otázka) by měla systému trvat asi 3 sekundy, během níž dokáže projít
asi 200 stránek informací. Pro zpracování dat se přitom používá systém
DeepQA, který umožňuje manipulovat se strukturovanými i
nestrukturovanými daty.
Lidský lékař prostě své rozhodnutí nemůže udělat na základě tak
obsáhlých souborů dat, Watson navíc disponuje gigantickými
analytickými schopnostmi.
Vše začíná jako pilotní projekt u několika lékařů. IBM údajně zvažuje,
že by podobné služby mohla nabízet i na bázi cloud computingu.
Jde pouze o první krok a dočkáme se časem i expertních systémů, které
lékaře připraví o práci?