Období od září do 23. prosince pro e-shopy představuje více než 50 % jejich celoročních tržeb.
Během slevové akce Black Friday se zvýší datový provoz v tuzemských e-shopech v průměru o 60 procent. U obchodů s typicky dárkovým zbožím může být nápor na servery vyšší o stovky procent. Vyplývá to z analýzy společnosti vshosting~, jejíž služby využívá více než 50 procent českých a slovenských e-shopů.
Během Black Friday, kdy e-shopy nabízejí zboží se slevami a který připadá na 27. listopadu, by tržby obchodníků v Česku letos podle firmy Shoptet mohly poprvé přesáhnout miliardu korun.
E-shopy se na nápor během vánoční sezony připravují zpravidla dvěma metodami, které jsou často kombinované. Tou první jsou tzv. performance testy, které ověřují, jakou návštěvnost e-shop vydrží. Druhou metodou je navyšování kapacity serverů. Vshosting~ od září instaloval 51 serverů, které dohromady disponují 9000 GB operační paměti a 500.000 GB diskového úložiště.
Pro internetové obchody vánoční sezóna startuje již koncem léta. Období od září do 23. prosince pro ně představuje podle dodavatelů e-shopových platforem Shopsys a Shoptet více než 50 procent jejich celoročních tržeb. U menších e-shopů se tato hodnota může vyšplhat až k 75 procentům.
Nápor zákazníků bude zátěží nejen pro e-shopy, ale i pro logistiku. Podle informací společnosti MALL Pay se téměř 80 procent e-shopů bojí logistických potíží. Častým úzkým hrdlem mohou být dopravci. Například Zásilkovna očekává dosažení rekordních 550.000 balíků za den a zřídila nové depo v Nehvizdech u Prahy. Česká pošta před Vánoci zřídila 1500 nových výdejních míst, tzv. Balíkoven.
Jeden z největších tuzemských obchodů Mall.cz spustil slevovou akci Black Friday už v polovině října a postupně do ní zapojuje víc produktů. „Vloni měli zákazníci největší zájem o nakupování v pátek 29. listopadu. Největší špičku na webu Mall.cz jsme ale zaznamenali až v neděli ve 20:00 hodin, kdy na něm bylo v jeden moment více než 8000 zákazníků. Letošní rok se stal velkým impulsem pro celou e-commerce, proto očekáváme, že loňské rekordy tento týden padnou,“ řekla ČTK mluvčí Pavla Hobíková.
Největší e-shop se spodním prádlem Astratex je kvůli Black Friday podle ředitele marketingu Karola Guláše připravený na zvýšení počtu zásilek až o 150 procent. „Již od desátého měsíce nabíráme brigádníky do našeho skladu v Náchodě a během Black Friday víkendu budou, stejně jak loni, vypomáhat v expedici zaměstnanci z kanceláří. Letošní novinkou je otevření výdejních okének v naší pobočce v Praze Holešovicích i v Náchodě, které budou fungovat během celé vánoční sezóny,“ dodal.
Tradice výprodejové akce Black Friday pochází z USA. Nákupní rádce Heureka.cz loni upozornil, že ne všechny slevy musejí znamenat, že zákazník nakoupí výhodněji. Zboží, které někteří prodejci nabízeli s až 50procentní slevou, bylo možné v jiných e-shopech za tuto cenu možné sehnat i běžně, tedy bez slevové akce. U některých internetových prodejců byly v minulých letech odhaleny i klamavé obchodní praktiky, kterými se zabývala Česká obchodní inspekce.
V Česku je přes 40.000 aktivních internetových obchodů. Jejich tržby by letos mohly díky koronavirovému omezení kamenných prodejen vzrůst o čtvrtinu na 200 miliard Kč.