Přesto, že trh bezhotovostních platebních transakcí je na vzestupu a finanční sektor se stává více konkurenčním prostředím, banky jsou stále neochotné plně využívat potenciál open bankingu. Přesto je open banking vnímán jako potenciální výzva, která povede ke zlepšení zákaznické zkušenosti bankovních klientů a k jejich lepší retenci v dlouhém období, uvádí studie World Payments Report 2019 od společnosti Capgemini.
Studie předpokládá, že do roku 2022 by se měl počet bezhotovostních transakcí zvýšit na 1,046 miliard, což představuje složenou roční míru růstu (CAGR) ve výši 23,5 % mezi lety 2017 – 2022.
Globální trh bezhotovostních plateb vzrostl mezi lety 2016 – 2017 o 12 % na stávajících 539 miliard dolarů, což představuje zatím největší objem za poslední dvě dekády. Hnacím motorem růstu byl region označený jako „Emerging Asia“, který rostl o 32 %, a region CEMEA (19 %). Trhy, které můžeme označit jako vyspělé, meziročně rostly o necelých 7 %. Mezi vyspělé trhy report zahrnuje APAC, Evropu a Severní Ameriku. Debetní karty byly nejrychleji rostoucím platebním instrumentem pro bezhotovostní platby (17 %), následovaly kreditní karty (11 %) a bankovní převody (10 %). Etablovaní hráči v platebním sektoru se musí přizpůsobit tomuto rychlému tempu a přetvořit svůj business model. Je tedy nutné vydat se cestou digitální transformace, okamžitých plateb a nových technologií, které by zavedeným hráčům pomohly k udržení své pozice v sektoru.
Dynamický stav současného platebního ekosystému povede k rozšíření palety platebních služeb. Bude se jednat například o platby v kamenných obchodech skrze open banking, neviditelné platby (např. platba pomocí rozpoznání obličeje), platby přes hlasové asistenty a z pohodlí automobilu.
FinTech je pro banky spíše partnerem, BigTech může představovat konkurenci
Současný platební trh, tvořený hráči jako banky, poskytovatelé platebních služeb (PSP), karetní asociace, zpracovatelé plateb a další poskytovatelé platební infrastruktury, čelí v posledních několika letech novým hráčům jako GAFA (Google, Apple, Facebook a Amazon) a dalším BigTech a FinTech společnostem. Banky začaly reagovat tím, že zakládají interní startupy nebo spolupracují s FinTech společnostmi, které mají za cíl vyvíjet inovativní produkty a systémy. Noví hráči v sektoru nejsou jediným činitelem této změny. Je to i tlak ze strany korporátních klientů, kterým banky stále nedokáží plně porozumět a nová technologická řešení mohou být správným krokem, jak lépe pochopit jejich požadavky.
Technologické společnosti vidí platební oblast jako velkou příležitost, která by mohla rozšířit jejich pole působnosti. Díky technologické znalosti, agilnímu pracovnímu prostředí a schopnosti počátečně dotovat nové produkty z jiných zdrojů, mají výhodu oproti zavedeným hráčům. BigTech společnosti tak mohou lépe reagovat na rychle se měnící trh. Na druhou stranu, FinTech společnosti již pro banky nejsou pouhou hrozbou, ale v mnoha případech i cenným partnerem. Dle průzkumu Capgemini se více než 50 % bankovních manažerů neobává FinTech společností jako konkurentů obecně, ale pouze v určitých segmentech, kdy dokáží lépe pochopit požadavky zákazníka a nabídnout mu osobnější přístup. Banky si začínají uvědomovat důležitost těchto partnerství a využívají FinTech společnosti ke spolupráci v rámci analýzy klientských plateb, úvěrování malých a středních podniků, POS (point-of-sale) řešení nebo zpracování plateb.
Banky jsou historicky známé svou pomalejší adopcí nových technologií. Tato skutečnost vytváří nové příležitosti a konkurenční výhodu pro karetní vydavatele a další nové hráče na trhu. Mezi tyto možnosti lze zařadit věrnostní cashback programy, tokenizace platebních karet a mobilní platby nebo tzv. instantní kredit (nakup nyní a zaplať později bez úroku). BigTech společnosti se zmíněným oblastem věnují a pokouší se o akvizice, či alespoň partnerství, s poskytovateli platební infrastruktury.