Automobily s možností připojení k internetu budou náchylné na útoky hackerů celé desetiletí. Uvedl to v rozhovoru pro list The Financial Times přední odborník na internetovou bezpečnost a zakladatel firmy Kaspersky Lab Jevgenij Kasperskij.
Kasperskij upozornil, že dnešní auta jsou sice díky množství přístrojů, které obsahují, od bezpečnostních senzorů a GPS po možnosti sdílení hudby a vysokorychlostního připojení na internet, mnohem bezpečnější. Pokud jde ale o běžný provoz, jsou s ohledem na hrozby kybernetických útoků méně bezpečné.
Automobilky do svých vozů přidávají stále více technologií s možností připojení k internetu. Palubní počítače tak otevírají kybernetickým útočníkům nové cesty jak napadnout soukromá auta. Kasperskij dodal, že vládám a automobilkám bude trvat roky, než se jim podaří zavést způsoby ochrany vozidel před hackery.
„Dlouhou dobu budou auta zranitelná. Definice dobré bezpečnosti je, že útok musí stát více než možné škody. Můžete dosáhnout této úrovně, ale obávám se, že to může trvat tak deset let, možná méně,“ uvedl Kasperskij.
Do konce desetiletí má být podle výzkumné společnosti Gartner 250 milionů vozů přímo napojených na internet.
Většina moderních aut má mezi 50 a 60 počítači, které mají na starosti různé procesy, od hudby a teploty po posilování řízení a ovládání brzd. Komunikují spolu přes platformu nazvanou Controller Area Network, nebo sběrnice CAN.
Tato propojenost však znamená, že hackeři, kteří se napojí na část auta, jsou schopni získat kontrolu i nad další, upozorňuje Kasperkij. „Bohužel protivníci jsou stále chytřejší.“
Loni se hackerům v USA podařilo při kontrolním cviční, které mělo odhalit, co je možné, převzít na dálku ovládání vozu Jeep Cherokee přes jeho rádio a vyřadit z činnosti řízení a brzy. Automobilka Fiat Chrysler pak svolala ke kontrole 1,4 milionu vozů a zpráva vyvolala obavy automobilek z možnosti napojení se do aut externě. Tedy z něčeho, o čem si všichni do té doby mysleli, že je nemožné.
Protože automobilové součástky do automobilových počítačů pocházejí z celého světa, je potřeba ochranu vozů před útoky koordinovat celosvětově, dodává Kasperskij. Evropská komise již vytvořila pracovní skupinu, která uvažuje o nové legislativě, která by zvýšila bezpečnost aut. Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o útocích.
„Vlády a automobilky konečně chápou problém. Jsou blízko navržení řešení a musí ho zavést. A to bude trvat roky. Bohužel,“ dodal Kasperskij.