Nová mobilní aplikace FoodCzech díky informacím od výrobců a státní správy ohlídá nejen původ potravin (především masa), ale třeba i datum jejich spotřeby. Cílem využívání aplikace FoodCzech je přinést větší transparentnost při prodeji potravin, zajistit jejich vyšší kvalitu a také podpořit české chovatele.
Statistiky týkající se spotřeby a produkce hovězího a vepřového masa v České republice hovoří jasně. V posledních letech již v produkci vepřového nejsme soběstační (60 % se dováží a 40 % tvoří domácí produkce). U hovězího se naopak setkáváme s opačným trendem, kdy se více než polovina masa vyprodukovaného u nás vyváží a zároveň se přibližně polovina spotřebovaného hovězího masa dováží.
FoodCzech je informační systém, jehož základem je sběr informací od všech, kteří se na výrobě potravin podílejí – ať už jde o farmáře, řezníka, velký masokombinát či obchod, kde se výsledný produkt prodává. Tyto informace jsou zároveň ověřovány v informačních systémech státní správy (např. portál Ministerstva zemědělství eAGRI nebo systém Státní veterinární správy) a je tak vyloučeno, že dojde k jejich zkreslování nebo falšování. Veškeré údaje o potravinách jsou pak přes aplikaci okamžitě přístupné každému zákazníkovi, stačí vlastním mobilním telefonem naskenovat QR kód na obalu zboží. Mobilní aplikace FoodCzech je zatím dostupná pro operační systém Android a můžete ji jednoduše stáhnout přes Google Play (http://goo.gl/rl802F). Verze pro iOS je rovněž připravena, v současné době probíhá proces schvalování v Apple AppStore.
„Aplikace je hostovaná v našem Tier III datovém centru, a je tak zajištěna požadovaná rychlost a kvalita jejího fungování. Jednou z hlavních výhod FoodCzech je totiž právě rychlá kontrola původu potravin, a to nejen zákazníkem v obchodě, ale i zpracovatelem ve chvíli, kdy mu dodavatel přiveze suroviny. Na jedné straně si může každý z nás zkontrolovat, zda maso v jeho obchodě má opravdu český původ a jestli někdo nemanipuloval s datem jeho spotřeby, na straně druhé si chovatel může ověřit, zda pod názvem jeho farmy nenabízí potraviny někdo jiný. Díky neustálým křížovým kontrolám mezi články výrobního řetězce a státní správou totiž nemůže dojít k obcházení systému,“ říká Zdeněk Honek, obchodní ředitel společnosti DataSpring, která technologicky zajišťuje sběr informací a chod nové aplikace.
Aplikace FoodCzech neslouží pouze koncovým zákazníkům. Ocení ji především prodejci, ale i prvovýrobci či zpracovatelé. Chovatelům dokáže zaručit, že spotřebitelé poznají jejich produkty kdekoli a kdykoli a snadno se dostanou na jejich webové stránky nebo dokonce přímo do e-shopu (pokud jím disponují). Zpracovatelům potravin usnadní jejich kontrolu či evidenci a díky tomu i efektivnější nakládání s ohledem např. na nejrůznější kvóty (prořezy masa, odpady apod.).
Prodejci nemusí ale zůstat pouze u „trasování“ původu, ale nad aplikaci lze postavit další řešení a nasadit analýzu vstupních dat třeba na logistiku, řízení vztahu se zákazníkem atd.
„Třeba farmářské trhy jsou stále populárnější i díky tomu, že přesně vidíte, od koho nabízené potraviny pocházejí. Na stejném principu funguje i FoodCzech. V každém supermarketu se díky aplikaci dozvíte, z jakého chovu pochází prodávané maso,“ vysvětluje Radek Janeček z Agrodružstva Miroslav, který stál u zrodu systému.
V současné chvíli probíhají jednání s několika výrobci a prodejci masa, kteří mají zájem zapojit se do systému kontroly původu potravin. Systém již využívá Agrodružstvo Miroslav a projekt Masová bedýnka.