Rok 2020 je kvůli koronaviru ve všech směrech zcela jiný než jakýkoli v nedávné minulosti. To platí také pro internetové obchody, které v průběhu celé krize táhly český maloobchod a dosáhly razantního meziročního nárůstu prodejů. Rozdíl přesahoval výjimečných 40 % v dubnu a postupně se ustálil až na 25 % v červnu. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) bude celoroční růst dosahovat přibližně 25 %, což vyjádřeno v obratech znamená přibližně o 15 miliard Kč více, než se původně předpokládalo.
„E-shopy a e-commerce jako celek zažily a zažívají velmi úspěšný rok, přestože v kontextu, který nikterak pozitivní není,“ hodnotí dosavadní průběh roku výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Také ve druhé polovině roku lze očekávat, že e-commerce dosáhne velmi dobrých výsledků, i když ekonomové předpovídají na podzim propad ekonomiky jako celku. „Krize popohnala i váhající obchodníky, kteří dosud upřednostňovali jen tradiční prodej v kamenných obchodech. Další velcí hráči tak využívají či brzy budou využívat internet jako jeden z kanálů prodeje,“ upřesňuje Jan Vetyška.
V případě nových omezení v důsledku druhé vlny koronaviru může dojít i k další netradiční situaci. Obvykle nejvýraznější vánoční sezona by mohla být do jisté míry nahrazena či prodloužena do všech podzimních měsíců. V závislosti na dalším vývoji ekonomiky jako takové se tedy můžeme dočkat meziročního růstu okolo 25 % po celý zbytek roku 2020. „Extrémní výsledky, kterých e-commerce retail dosáhl především v dubnu, se zřejmě opakovat nebudou. Je ale zřejmé, že e-shopy prožívají a i v příštích měsících budou prožívat další velký skok v dosažených obratech a počtu objednávek,“ doplňuje Jan Vetyška.