Čínský internetový obchod Alibaba Group Holding se zaměří na e-commerce, tedy elektronické obchodování, v zahraničí. Z této oblasti chce po obtížném roku na domácím trhu učinit nový zdroj růstu. Firma to oznámila na setkání s investory.
Na počátku tohoto měsíce firma představila restrukturalizaci svých aktivit v elektronickém obchodování a jejich rozdělení do dvou samostatných divizí se zaměřením na Čínu a na zahraničí. Mezinárodní e-commerce se má nyní stát jedním z hlavních pohonů růstu.
Podle ambiciózního cíle chce divize e-commerce v jihovýchodní Asii nazvaná Lazada zvýšit celkovou hodnotu prodaného zboží, nazývané hrubý objem obchodů (GMV), na 100 miliard USD (2,2 bilionu Kč). To znamená pětinásobné zvýšení celkového objemu prodejů uskutečněných na její v platformě. Od září 2020 do září 2021 činil GMV 21 miliard USD.
Firma Alibaba získala kontrolní podíl ve společnosti Lazada v roce 2016. V roce 2018 pak do rozšíření firmy investovala dvě miliardy USD.
V prezentaci pro investory však chyběla zmínka o Ant Group, firmě poskytující finanční služby, ve které Alibaba vlastní podíl 33 procent. Loni Peking na poslední chvíli zasáhl a přerušil plánovaný vstup společnosti na burzu v hodnotě 37 miliard USD. Spoluzakladatel firmy Alibaba Jack Ma se poté stáhl z veřejného dění a čínské úřady začaly s rok trvajícími regulačními zásahy.
Alibaba v listopadu také snížila prognózu příjmů pro letošní rok. Původně měly růst o 29,5 procenta, nově čeká růst v rozmezí 20 až 23 procent. Firma čelí silné konkurenci, včetně firmy Pinduoduo, která si získala oblibu mezi zákazníky na čínském venkově, či Douyin, kterou vlastní ByteDance, napsala agentura Reuters.