Díky svému intuitivnímu ovládání zpřístupnil svět výpočetní techniky i laikům, pro něž byl do té doby počítač něčím nesrozumitelným. A experti nad ním kroutili hlavami. Místo složitých příkazů se totiž ovládal pomocí myši a menu. Dnes již legendární počítač Apple Macintosh, který byl uveden na trh 24. ledna 1984, sice velký komerční úspěch neměl, především kvůli nedostatku softwaru, jeho uvedení na trh ale bylo převratnou novinkou a počítač se stal kultovní záležitostí. Ostatní počítače tehdy komunikovaly s uživatelem jen prostřednictvím textu přes příkazový řádek.
Nápad nabídnout uživatelům cenově přijatelný počítač s jednoduchým ovládáním se zrodil v kalifornské společnosti Apple na konci 70. let minulého století. Tím, kdo průlomový nápad prosadil, byl zaměstnanec firmy Jef Raskin, který také dal připravovanému zařízení název podle své oblíbené odrůdy jablek McIntosh. Aby se vyhnul soudním sporům s výrobcem audiotechniky téhož názvu, jméno mírně upravil na Macintosh.
Duchovní otec se však úspěšného startu svého dítka nedočkal; kvůli sporům se spoluzakladatelem firmy Stevem Jobsem odešel Raskin z Applu ještě před premiérou Macintoshe. Následující rok po sporech ve vedení odešel z Apple i Jobs, který byl ale v roce 1997 povolán zpátky.
Na vývoji levného počítače se ve firmě podíleli i lidé, kteří měli zkušenost s dražším strojem Lisa. S ním Macintosh sdílel takzvané grafické uživatelské rozhraní. Tento vynález, jenž do světa počítačů uvedla americká firma Xerox, zásadně změnil způsob komunikace mezi počítačem a jeho uživatelem. Namísto zadávání textových příkazů, jak bylo do té doby běžné, stačilo nově pouze klikat na ikonky či procházet seznamy nabídek.
Nakolik Apple ideu grafického rozhraní okopírovalo od konkurence, zůstává předmětem dohadů. Sám Raskin tvrdil, že řadu klíčových vlastností vymyslel dřív než Xerox. Apple původní princip přinejmenším rozvinulo o vlastní nápady, jako třeba kopírování souborů pouhým přetažením myší, a prostřednictvím Macintoshe se postaralo o jeho rozšíření. Spolu s tím Mac přispěl k masovému úspěchu i dalšího technického vynálezu, dlouho opomíjené počítačové myši.
Jestliže je dnes společnost Apple proslulá svým promyšleným marketingem, nejinak tomu bylo i při uvádění prvního Macintoshe na trh v lednu 1984. Tuto událost zvěstoval originální televizní spot, parafrázující slavný román George Orwella 1984, jenž nový výrobek prezentoval jako vzpouru proti zažitým pravidlům ve světě výpočetní techniky. Velkého bratra představovala společnost IBM.
Rychlý počítač s intuitivním ovládáním, který nesl označení Macintosh 128, a podpořený kampaní, jež se zapsala do historie televizní reklamy, slavil prodejní úspěch. Postupně vznikaly další generace vylepšených Maců a nezůstalo jen u klasických stolních počítačů; v roce 1989 byl na trh uveden první notebook s názvem Macintosh Portable.
Mezi časté uživatele Maců patřili designéři, grafici nebo třeba zaměstnanci filmových studií, což posilovalo pověst těchto počítačů coby špičkových zařízení pro profesionály. Jenže konkurence v podobě IBM PC kompatibilních počítačů nezahálela. Odliv části uživatelů k levnější alternativě přiměl v polovině 90. let vedení Apple k pokusu oprášit poněkud pohasínající lesk svých výrobků.
Návrat na výsluní, který se odehrál v srpnu 1998, se firmě z kalifornského Cupertina bezezbytku povedl. Vzhled počítače iMac G3 s oblými kryty z průsvitných plastů odrážel novou strategii Apple, která počítač, považovaný do té doby primárně za užitkové zařízení, povýšila na atraktivní součást životního stylu. Sázka na design a jednoduché ovládání se firmě posléze osvědčila i u dalších zařízení, jako jsou přehrávač hudby iPod, tablet iPad či mobilní telefon iPhone.
Apple má Mac stále v nabídce, nejnovější verzi s výkonným procesorem M3 firma představila loni na podzim. Koncem roku 2022 dosahoval globální tržní podíl Maců 8,9 procenta.