Které slovní spojení se v posledních měsících nejfrekventovaněji objevovalo v titulcích médií? Pravděpodobně by jednoznačně zvítězil výraz „ekonomická krize“. Ne vždy jsou ale temné chmury vytvořené nad tímto pojmem pravdivé a oprávněné. Jak je tomu v segmentu informačních technologií?
Krize je v ČR především buzzword, zdroj: Freefoto.com
Při nedávné snídani se známým, který je ředitelem jedné tuzemské prosperující IT firmy, jsem položil jednoduchou otázku: „A co ta krize?“ Odpověď byla poměrně výstižná: „Hm, vyměnili jsme třetinu zaměstnanců, revidovali všechny smlouvy, zastavili některé projekty a přešli na operativní způsob řízení. My jsme připraveni na vše.“ V podstatě šlo o vyjádření toho, že IT firmy naopak využily stávajícího stavu, aby pročistily stavy zaměstnanců a aby se začaly zajímat pouze o v danou chvíli nejefektivnější projekty. A všeobecně se v IT firmách vyčkává. Nenastal zde tedy žádný propad. Současnou globální krizi ekonomiky je nutné vidět ze širšího pohledu toho, že její dopad je selektivní a týká se zatím pouze některých segmentů. Samotný význam krize je někdy bohužel zveličován, zejména ze strany médií.
Zpomalení možná, krize ne
Podobenství výše zmíněných myšlenek lze hledat i v nedávné době prezentovaných predikcích vývoje dodávek a prodeje osobních počítačů ve světě a v Česku. Několik na sobě nezávislých studií totiž ukázalo, že odvětví dodávek a prodeje počítačů pocítí zpomalení růstu či mírný pokles. Rozhodně by se nemělo jednat o nějak výraznou stagnaci trhu.
S prvním průzkumem přišla průzkumová agentura iSuppli. Ta z důvodu krize světové ekonomiky snížila odhad letošních dodávek osobních počítačů na světový trh. Přesto ale její analytici vyjádřili očekávaní růstu, i když nepatrného. iSuppli nejprve odhadovala nárůst trhu o 4,3 procenta. Nakonec byla společnost ve svých prognózách opatrnější a redukovala číslo možného růstu na 0,7 procenta. Dodávky pro rok 2009 by pak mohly činit 301,5 milionu PC.
Podle Matthewa Wilkinse, analytika iSuppli, nezaznamenalo odvětví osobních počítačů v prvních třech čtvrtletích minulého roku téměř žádný vliv světové finanční krize. Dopad se prý projevil až v posledních třech měsících roku, uvedl Wilkins.
Prodej stolních PC by poklesl i bez krize
S méně optimistickou prognózou přišla analytická agentura Gartner. Ta ve svém průzkumu pro letošní rok uvedla odhad poklesu celosvětového prodeje osobních počítačů o 11,9 procenta na 257 milionů kusů. Tento údaj představuje nejprudší pokles v historii, což si opět nenechali někteří žurnalisté ve svých titulcích ujít jako příležitost vytáhnout na čtenáře strašáka té hrozné krize. Ovšem odhad Gartner je nutné vnímat s klidnější myslí. Za prvé, jedná se o prognózu a realita může být na konci roku úplně jiná. Za druhé, za absolutním odhadem poklesu o 12 % stojí především odhadovaný podíl poklesu prodeje stolních počítačů, který by se měl podle Gartner propadnout o 32 procent. Ale fakt, že by prodej osobních počítačů výrazněji klesl, nelze bezvýhradně spojovat s globální krizí ekonomiky. Již dlouho před krizí byl patrný jednoznačný trend rapidně rostoucí poptávky po mobilních zařízeních, různých noteboocích, subnoteboocích, netboocích nebo mininoteboocích. To vše samozřejmě na úkor zájmu o stolní PC. Je to logické, protože mobilita je synonymem dnešní doby. Prodej notebooků se pak letos podle Gartner zvýší o devět procent.
Krize téměř neovlivní nákupy IT v českých domácnostech
Situace v Česku vypovídá o tom, že se zpomalení české ekonomiky začíná projevovat v rozhodování spotřebitelů. Nejnovější výzkum agentury NMS nicméně ukázal, že v rozhodování Čechů zatím krize nehraje takovou roli, alespoň pokud jde o nákupy výpočetní techniky. V roce 2009 si podle studie plánuje pořídit notebook nebo stolní počítač (PC) 34 % Čechů, přitom jen 15 % z nich uvažuje o odložení této investice kvůli ekonomické krizi.
„Ve srovnání se Slovenskem, kde byl výzkum také prováděn, se ukazuje, že ekonomická a finanční krize má v České republice na rozhodování o nákupech mnohem menší vliv. Zatímco z důvodu krize hodlá odložit nákup nového počítače 27 % Slováků, mezi Čechy odklad nákupu zvažuje pouze 15 %,“ srovnává výsledky z obou zemí Eva Veisová, project manager NMS.
Z dat sebraných v České republice dále vyplývá, že nejčastěji plánují lidé nákup notebooku (23 %). Zájem o stolní počítače (PC) je výrazně nižší (9 %). Hlavním důvodem, proč většina Čechů nebude notebook nebo PC v roce 2009 kupovat, je fakt, že již toto zboží nakoupili v poslední době a nákup nového počítače proto neplánují, to uvedlo 42 % respondentů.