Neúspěch Windows Vista zisky Microsoftu neohrozil

Microsoft zveřejnil hospodářské výsledky za uplynulé čtvrtletí. I přes řadu problémů s prodejem Windows Vista, se kterými se společnost v tomto období potýkala, vykázala firma celkový zisk ve výši 13,7 miliard dolarů. Společnost také oznámila svůj záměr stát se významným hráčem v oblasti online webových aplikací a internetové reklamy.

V čtvrtletním období končícím k 29. září 2007 vykázal Microsoft celkový zisk ve výši 13,7 miliard dolarů. Čistý zisk pak uvádí v hodnotě 4,92 miliard dolarů. Ve srovnání s výsledky ve stejném čtvrtletí minulého roku se jedná o 27%, v případě čistého zisku pak 23% zlepšení. Jak se uvedl Chris Liddell, šéf finančního oddělení Microsoftu, bylo tak dosaženo největšího nárůstu zisků za dané období od roku 1999.

Ve srovnání například s tržbami Applu, jehož čistý zisk za toto čtvrtletí dosáhl „pouhých“ 904 milionů USD, dosažené výsledky předčily odhady. Sid Parakh, analytik uznávané makléřské společnosti McAdams Wright Ragen, k tomu řekl: „Myslím, že po těchto výsledcích lidé přehodnotí, jakým způsobem se dívají na Microsoft. Doposud jeho akcie považovali za hodnotné. Odteď je začnou brát jako akcie růstové.“

Uvedené výsledky se mohou zdát poměrně překvapivé. A to hlavně s ohledem na skutečnost, že Windows Vista se stále neprodávají tak dobře, jak by si lidé na vedoucích pozicích Microsoftu představovali. Už od začátku prodeje se systém Vista potýkal s mnoha problémy, tím největším byl nezájem uživatelů, a to nejen těch domácích, ale i z řad firemních zákazníků. Nyní se však prodeje konečně rozjíždí, prodáno už bylo přes 88 milionů kopií a zájem spotřebitelů je oproti počátkům dvojnásobný.

Je ale třeba si také uvědomit, že Microsoft rozhodně nevyrábí jen Windows. Například tržby z kancelářského balíku Office 2007 vystoupaly za poslední čtvrtletí o 20 % na 4,11 miliard dolarů. Také herní konzole Xbox 360 dosahuje poslední dobou velmi uspokojivých prodejních výsledků, které se zvedly hlavně po srpnovém snížení základní ceny. V řeči čísel mluvíme o 1,8 milionech prodaných konzolí za poslední čtvrtletí. Sektor zábavy vynesl Microsoftu slušné jmění i v souvislosti s vydáním hry Halo 3.

Microsoft chce být hráčem na trhu online aplikací

Vedení Microsoftu zároveň oznámilo novou strategii firmy. Společnost se bude věnovat a rozvíjet nadále nejen dosavadní úspěšné projekty, ale hodlá stát se do budoucna i velkým hráčem na trhu v oblasti webových aplikací, vyhledávání na internetu, online reklamy a také herního průmyslu. Nová strategie označuje za důležité především strategické investice do budoucnosti

Jedním z důkazů je akvizice uskutečněná právě v minulém čtvrtletí. Jedná se o koupi společnosti aQuantive, která byla s kupní cenou 6 miliard dolarů největší akvizicí v dějinách Microsoftu. aQuantive se zabývá internetovou inzercí a Microsoft ji koupil i jako reakci na akvizici společnosti podobného typu (DoubleClick) uskutečněnou Googlem. Jeho strategie se v mnohém s tou od Microsoftu shoduje a bude zajímavé sledovat, jak se soupeření obou gigantů časem vyvine. Na poli internetové inzerce však zatím jasně vede právě Google.

Další velký konkurent Microsoftu Apple, který před pár lety povstal z prachu a popela, volí strategii poměrně odlišnou. Nesnaží se vstupovat do jiných sektorů, než v kterých se momentálně pohybuje, a raději se věnuje těm dosavadně úspěšným. Kromě počítačů Mac a operačního systému Mac OS X je pro něj nejdůležitější oblast multimédií (internetový obchod iTunes, přehrávače iPod, telefon iPhone) a jinam se příliš nehrne. Inovace a zdokonalování dosavadních projektů má v tomto případě přednost. O tom, že i strategie Applu je úspěšná, jasně hovoří nárůst tržeb v posledním čtvrtletí o celých 73 % ve srovnání s minulým rokem. Toto číslo mohou v Microsoftu skutečně jen závidět.

Ačkoliv vedení Microsoftu dosažené výsledky označuje za rozjezd úspěšného období, někteří analytici již delší dobu tvrdí, že Microsoft si chce vzít moc velké sousto.

Související

Microsoft zaznamenal čistý zisk 4,29 miliardy dolarů
Zisk Apple se vyšplhal na 904 milionů dolarů

Exit mobile version